van egy jó sztorid? - küldd el nekünk!
thepost.hu / Magyarország / Budapest
THE POST
HU
HOME POLITIKA FELKAVARÓ KÉKFÉNY KORONAVÍRUS YOUTUBE IMPRESSZUM 2022-07-06
< ugrás a legfrissebb hírekhez

Óriási botrány: az autópályákat is ellopja a Fidesz - felirat jelent meg

Rogán Antal szerint tanultak a korábbi nagy koncessziós szerződések hibáiból, a teljes gyorsforgalmi hálózatra kiírt mostani koncesszió az állam szempontjából jóval előnyösebb lesz. 35 évre adják koncesszióba a fenntartást és a fejlesztéseket is, és most nem az állam viseli az árfolyamkockázatot sem – állítja a Kabinetirodát vezető miniszter a HVG cikke szerint.

Május végén jött ki az első információ arról, hogy visszatérhetnek a koncessziós sztrádaépítések Magyarországra. Mint azóta kiderült, nemcsak az építés-fejlesztés, hanem az autópályák fenntartását is ki akarja szervezni az állam. Az indoklás szerint ennek az egyik fő oka, hogy „az uniós tárgyalások eredményeképpen várhatóan sem az RRF, sem az MMF keretéből nem tudunk önállóan autópályát építeni”. Vagyis az EU nem fogja finanszírozni az újabb autópálya-építéseket, ezért a kormány új finanszírozási modellt keresett.

A koncessziós rendszer nem ismeretlen a magyar autópályák történetében. A kilencvenes években az M5-ös déli továbbépítése, majd a 2000-es években az M6-os épült koncesszióban, méghozzá ppp-konstrukcióban – de borzasztóan drágán, a költségvetésnek kedvezőtlen feltételekkel. A G7 korábbi összeállítása szerint ezek annyira rossz konstrukciók voltak, hogy ha az M5-öst és M6-ost inkább hitelből valósítja meg a kormány, akkor az jelenértéken 2853 milliárd forinttal kedvezőbb lett volna.

A koncessziós útépítések persze nem szükségszerűen rossz megoldások, Európa számos országában sok példa van rájuk. A mostani háttérbeszélgetésen a HVG beszámolója szerint (a Telexet nem hívták meg, ennek az okára rákérdeztünk a Kabinetirodánál) Rogán Antal éppen arra helyezte a hangsúlyt, hogy mitől lesz más, és az állam szempontjából kedvezőbb a mostani konstrukció. Rogán úgy kerül képbe, hogy a meghirdetett jogszabály értelmében ő a koncesszióba adás politikai koordinátora és felelőse, ő köti meg majd a koncessziós szerződést is, a szakmai munkát pedig a Miniszterelnöki Kabinetiroda alá tartozó Nemzeti Koncessziós Iroda fogja végezni.

Rogán Antal a pénteki tájékoztatón azt hangsúlyozta, hogy – szemben a régi M5-ös és M6-os megoldásokkal – az új koncessziós rendszerben az elszámolás túlnyomórészt forintban lesz, vagyis az árfolyamkockázat nem az államot, hanem a pályázat nyertesét fogja terhelni. Az állam szempontjából szintén előnyös, hogy valamivel kevesebbet akarnak fizetni a fenntartónak, mint amennyi befolyik majd az autópályadíjakból – már ha ilyen feltételekkel lesz pályázó, és sikerül megkötni a szerződést.

Márpedig az állam gyorsan túl akar lenni a kétfordulós, uniós koncessziós közbeszerzésen: Rogán most arról beszélt, hogy a közbeszerzést várhatóan még idén lezárják, és még ebben az évben megköthetik a szerződést is. A teljes gyorsforgalmi úthálózat koncessziója 35 évre szól: ezalatt a koncesszor minden évben rendelkezésre állási díjat kap a magyar államtól, az útdíjakat ugyanis továbbra is az állam fogja beszedni. Ebből kell fenntartania az úthálózatot, valamint elvégeznie az előírt fejlesztéseket. A következő tíz évben egyebek mellett ezeket a fejlesztéseket rögzítenék:

bővítéseket az M1-es,
az M7-es
és az M3-as autópályán;
az M3-as meghosszabbítását az országhatárig;
és az M81-es hiányzó szakaszának megépítését.

Az útdíj továbbra is az infláció mértékével fog évente emelkedni.

Az ellenzék közben amiatt támadja a kormányt, hogy fideszes oligarcháknak akarják átjátszani a magyar közutakat. A párbeszédes Tordai Bence szerint ez több 10 ezer milliárd forintos bevételt garantál a következő három és fél évtizedben a kiválasztott vállalkozónak, a pletykák szerint várhatóan Szíjj Lászlónak. A Párbeszéd pénteken az M1-M7 budapesti kivezető szakaszán szervezett rá egy sajtótájékoztatót és egy tiltakozó akciót az ügyre, ahol egy „Az autópályákat is ellopja a Fidesz” szövegű molinót tettek ki az út fölé.

Ezt olvassa mindenki:
Egy Orbánnal kötött titkos egyezség verte ki a biztosítékot a román államfőnél  
Tóth Gabi belebetegedett a bántásokba: arra kér mindenkit...  
Kövess minket:
     
A hét hírei:
Elege lett a magyar Lidlnek a csalókból - lépnek
Norvégia még egy utolsót is belerúgott a hisztiző Orbán-kormányba
A német köztévé nem kímélte Orbán rendszerét - nemzetközi botrány
A románok nekimentek az Orbán kormánynak - Magyarország felvásárolja Erdélyt
Mi modellként szolgálunk Európa számára, ami az együtt élő nemzetiségekkel való bánásmó...
Nagyon durvát lépett Deutsch Tamás majd közölte: Mostantól végképp nem lenne Gyurcsányék helyében
Rövid Facebook-bejegyzésben tudatta Deutsch Tamás, hogy elindult az oldala. Mostantól végk...
ÓRiási botrány: Havi közel egymillió forintért takarítja az iskolát a testnevelő tanár cége
Havi közel egymillió forintért takarítja az iskolát a testnevelő tanár cége Szentendrén ...
Dopeman pálfordulása: A magyarok még senki alatt nem éltek ilyen jólétben, mint az Orbán-kormány idején
A rapper szerint „az előválasztás arról szól, hogy beteljesedik Gyurcsány bosszúja az MSZP-n”. Kisebb kihagyás után ismét vélemény-videót tett közzé Dopeman. A rapper témája az e...
  
Óriási a botrány - megtámadta a kormányrendeletet egy magyar egészségügyi dolgozó
Egy névtelenséget kérő egészségügyi dolgozó megtámadta a koronavírus elleni védőoltás kötelező igénybevételét szabályozó kormányrendeletet az Alkotmánybíróságon - adta hírül...
  
Rajonganak Orbánért a végsőkig: A Fidesz-szavazók csupán 7 százaléka mondta azt, hogy le kell mondania, ha kiderül, hogy köze van a megfigyelési botrányhoz
A lakosság több mint fele gondolja azt, hogy az újságírók és politikusok megfigyeléseit a kormány kezdeményezte. A magyar lakosság nagy többsége – 74 százaléka – hallott már a Peg...
  
van egy jó sztorid? - küldd el nekünk!
thepost.hu / Magyarország / Budapest
van egy jó sztorid? - küldd el nekünk!
      HU  
THE POST

Óriási botrány: az autópályákat is ellopja a Fidesz - felirat jelent meg

Rogán Antal szerint tanultak a korábbi nagy koncessziós szerződések hibáiból, a teljes gyorsforgalmi hálózatra kiírt mostani koncesszió az állam szempontjából jóval előnyösebb lesz. 35 évre adják koncesszióba a fenntartást és a fejlesztéseket is, és most nem az állam viseli az árfolyamkockázatot sem – állítja a Kabinetirodát vezető miniszter a HVG cikke szerint.

Május végén jött ki az első információ arról, hogy visszatérhetnek a koncessziós sztrádaépítések Magyarországra. Mint azóta kiderült, nemcsak az építés-fejlesztés, hanem az autópályák fenntartását is ki akarja szervezni az állam. Az indoklás szerint ennek az egyik fő oka, hogy „az uniós tárgyalások eredményeképpen várhatóan sem az RRF, sem az MMF keretéből nem tudunk önállóan autópályát építeni”. Vagyis az EU nem fogja finanszírozni az újabb autópálya-építéseket, ezért a kormány új finanszírozási modellt keresett.

A koncessziós rendszer nem ismeretlen a magyar autópályák történetében. A kilencvenes években az M5-ös déli továbbépítése, majd a 2000-es években az M6-os épült koncesszióban, méghozzá ppp-konstrukcióban – de borzasztóan drágán, a költségvetésnek kedvezőtlen feltételekkel. A G7 korábbi összeállítása szerint ezek annyira rossz konstrukciók voltak, hogy ha az M5-öst és M6-ost inkább hitelből valósítja meg a kormány, akkor az jelenértéken 2853 milliárd forinttal kedvezőbb lett volna.

A koncessziós útépítések persze nem szükségszerűen rossz megoldások, Európa számos országában sok példa van rájuk. A mostani háttérbeszélgetésen a HVG beszámolója szerint (a Telexet nem hívták meg, ennek az okára rákérdeztünk a Kabinetirodánál) Rogán Antal éppen arra helyezte a hangsúlyt, hogy mitől lesz más, és az állam szempontjából kedvezőbb a mostani konstrukció. Rogán úgy kerül képbe, hogy a meghirdetett jogszabály értelmében ő a koncesszióba adás politikai koordinátora és felelőse, ő köti meg majd a koncessziós szerződést is, a szakmai munkát pedig a Miniszterelnöki Kabinetiroda alá tartozó Nemzeti Koncessziós Iroda fogja végezni.

Rogán Antal a pénteki tájékoztatón azt hangsúlyozta, hogy – szemben a régi M5-ös és M6-os megoldásokkal – az új koncessziós rendszerben az elszámolás túlnyomórészt forintban lesz, vagyis az árfolyamkockázat nem az államot, hanem a pályázat nyertesét fogja terhelni. Az állam szempontjából szintén előnyös, hogy valamivel kevesebbet akarnak fizetni a fenntartónak, mint amennyi befolyik majd az autópályadíjakból – már ha ilyen feltételekkel lesz pályázó, és sikerül megkötni a szerződést.

Márpedig az állam gyorsan túl akar lenni a kétfordulós, uniós koncessziós közbeszerzésen: Rogán most arról beszélt, hogy a közbeszerzést várhatóan még idén lezárják, és még ebben az évben megköthetik a szerződést is. A teljes gyorsforgalmi úthálózat koncessziója 35 évre szól: ezalatt a koncesszor minden évben rendelkezésre állási díjat kap a magyar államtól, az útdíjakat ugyanis továbbra is az állam fogja beszedni. Ebből kell fenntartania az úthálózatot, valamint elvégeznie az előírt fejlesztéseket. A következő tíz évben egyebek mellett ezeket a fejlesztéseket rögzítenék:

bővítéseket az M1-es,
az M7-es
és az M3-as autópályán;
az M3-as meghosszabbítását az országhatárig;
és az M81-es hiányzó szakaszának megépítését.

Az útdíj továbbra is az infláció mértékével fog évente emelkedni.

Az ellenzék közben amiatt támadja a kormányt, hogy fideszes oligarcháknak akarják átjátszani a magyar közutakat. A párbeszédes Tordai Bence szerint ez több 10 ezer milliárd forintos bevételt garantál a következő három és fél évtizedben a kiválasztott vállalkozónak, a pletykák szerint várhatóan Szíjj Lászlónak. A Párbeszéd pénteken az M1-M7 budapesti kivezető szakaszán szervezett rá egy sajtótájékoztatót és egy tiltakozó akciót az ügyre, ahol egy „Az autópályákat is ellopja a Fidesz” szövegű molinót tettek ki az út fölé.

Legolvasottabbak
Egy Orbánnal kötött titkos egyezség verte ki a biztosítékot a román államfőnél
Tóth Gabi belebetegedett a bántásokba: arra kér mindenkit...
A románok nekimentek az Orbán kormánynak - Magyarország felvásárolja Erdélyt
Most érkezett
Kitüntette Schmitt Pál feleségét a Fidesz pártalapítványa - elképesztő amit erről Kövér László mondott ...
Durva kritika: a fideszes ficsúrok annyi pénzt loptak össze, hogy még az ükunokájuk is luxuséletet élhet majd
Megmutatta, hol tárgyalt a bedrótozott Galambos Lajcsival - kitálalt a zsarolási ügybe keveredett jogász
Kövess minket!
     
Nagyon durvát lépett Deutsch Tamás majd közölte: Mostantól végképp nem lenne Gyurcsányék helyében
ÓRiási botrány: Havi közel egymillió forintért takarítja az iskolát a testnevelő tanár cége
Dopeman pálfordulása: A magyarok még senki alatt nem éltek ilyen jólétben, mint az Orbán-kormány idején
Óriási a botrány - megtámadta a kormányrendeletet egy magyar egészségügyi dolgozó
Rajonganak Orbánért a végsőkig: A Fidesz-szavazók csupán 7 százaléka mondta azt, hogy le kell mondania, ha kiderül, hogy köze van a megfigyelési botrányhoz
Ez mindent visz - olyan beszólást kaptak ORbán Ráhelék, hogy a fal adja a másikat
Megdöbbentő magyar szegénységről jelentek meg képek
Székesfehérváron kitört a népharag: szégyenletes amit óvónők csináltak
Németh Szilárd szerint Soros emberei dolgozták ki, hogy hajléktalanokat költöztessenek Csepelre
Szürreális képsorok: Őrjöngve szidják a bírót, aki elkaszálta Orbánék kérdését
Botrány: A tanú szerint kukás zsákban 600 millió forintot vitt a fideszes politikusnak - bírósági részletek
Az EU csalás elleni hivatala lépett - ki kell adni Tiborcz Tiborcz Istvánhoz köthető cég dokumentációját
van egy jó sztorid? - küldd el nekünk!
      HU