Orbán Viktor az árvizes posztok költségeiről: Nem a kormány, hanem az ország nevében kommunikáltunk
Az elmúlt napokban Magyarországon súlyos árvízi helyzet alakult ki, ami nemcsak a védekezési munkálatokra, hanem a politikai kommunikációra is komoly hatást gyakorolt. Orbán Viktor miniszterelnök ismételten sajtótájékoztatókat tartott az árvízzel kapcsolatos helyzetről, és a média szerepét is méltatta az árvízi tájékoztatásban, remélve, hogy a sajtó szereplőivel "hosszabb ideig ma látjuk egymást utoljára", jelezve ezzel, hogy a helyzet lassan megoldódni látszik.
A tájékoztatón az Index újságírója arról kérdezte a miniszterelnököt,
mennyire tartja helyénvalónak, hogy az elmúlt napokban jelentős, tízmilliós összegeket költött a kormány és Orbán Viktor személyesen is arra, hogy Facebook-hirdetésekben biztosítsák az embereket arról, hogy a kormány ura a helyzetnek és minden megoldódik az árvíz kapcsán. Orbán erre a kérdésre humorral válaszolt: „Olyan kevés jó hír van, örüljünk neki!”, majd később hozzátette, hogy a kommunikáció nem a kormány, hanem az ország nevében zajlott.Ez a megjegyzés felkeltette a figyelmet, hiszen sokak szerint a kormányzat ilyen mértékű kommunikációs kampánya, amely közpénzből finanszírozott hirdetéseken alapul, inkább politikai célokat szolgálhatott, semmint a valódi tájékoztatás szándékát. Vitályos Eszter kormányszóvivő néhány nappal korábban kifejtette, hogy szerencsétlen dolognak tartja, ha politikai haszonszerzésre használják fel az árvízi védekezést, és hangsúlyozta, hogy a védekezésben mindenkinek a maga feladatát kellene végeznie, akár hivatásosként, akár önkéntesként.
A sajtótájékoztatón Orbánt szembesítették ezzel az állásponttal is, és arról kérdezték, hogyan értékeli a politikai versengést, amely az árvizek körüli kommunikációban megmutatkozott. A miniszterelnök úgy reagált, hogy „az embereket árvíz idején tájékoztatni kell”. Az árvízi helyzetben a kormány közpénzből finanszírozott hirdetések segítségével mutatta be, hogy a védekezés nehézségei ellenére minden rendben van, és a miniszterelnök biztosította az ország lakosságát arról, hogy a kormány „a fedélzeten van”, a szakemberek végzik munkájukat, és mindenki számíthat rájuk.
A kormány a hirdetésekben drámai zenékkel aláfestett videókat tett közzé, amelyek hangsúlyozták, hogy a munka fárasztó és nehéz, de a helyzet irányítás alatt van. Ezzel Orbán Viktor azt kívánta üzenni, hogy ő és csapata a helyzet magaslatán állnak, és minden szükséges lépést megtesznek az árvízi károk megelőzése és a lakosság biztonsága érdekében.
Az árvíz súlyos természeti csapás, amely rendkívüli összefogást és közös erőfeszítéseket követel meg. A helyzet kezelése azonban nemcsak fizikai védekezést, hanem megfelelő tájékoztatást is igényel. A kérdés az, hogy a kormány és a miniszterelnök által alkalmazott kommunikációs eszközök valóban a lakosság tájékoztatását szolgálják-e, vagy inkább politikai célokat követnek, ami továbbra is vitatott kérdés marad a közvéleményben.