Több milliárd eurós vasúti fejlesztést és tízéves útépítési programot jelentett be Lázár JánosLázár János építési és közlekedési miniszter a közelmúltban jelentős infrastrukturális fejlesztéseket jelentett be. Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) podcastjában elhangzottak alapján a következő években több milliárd eurót szánnak a vasúti pályák felújítására, és egy tízéves útépítési programot is elindítanak. A részletek a Világgazdaság írásából derülnek ki.
Vasúti fejlesztések
A vasúthálózat modernizációja Lázár szerint elengedhetetlen, mivel a Magyarországon található 6000 kilométernyi vasúti hálózat közel felén, azaz 3000-3500 kilométeren sebességkorlátozások vannak érvényben. A fejlesztések célja, hogy megszüntessék a jelenlegi késéseket és javítsák a közlekedési infrastruktúra hatékonyságát. A szükséges forrásokat európai befektetési bankok hiteleiből kívánják biztosítani.
Tízéves útépítési programA vasúti fejlesztéseken túl Lázár egy tízéves útépítési programot is kilátásba helyezett, amely autópályák, gyorsforgalmi utak és a közúthálózat felújítását foglalja magában. A miniszter azonban megjegyezte, hogy kérdéses, lesz-e elegendő erőforrás a program megvalósításához. Jelenleg az állam 600 milliárd forintnyi útdíjat szed be, amit 1000-1200 milliárdra kívánnak növelni a szükséges források előteremtése érdekében. Emellett Lázár egy új híd építéséről is beszélt, amely várhatóan Mohácsnál valósul meg, de további átkelők építése is napirenden van.
Gazdasági kihívások és a jövő kilátásaiLázár János emlékeztetett arra, hogy 2022 őszén mintegy 5000 milliárd forintnyi állami beruházást állítottak le, ami körülbelül 300 építkezést érintett. Ez a döntés jelentős leépítésekhez vezetett az építőiparban. Ugyanakkor a miniszter optimista: szerinte 2024-ben már némi konszolidáció látható a szektorban, és növekedés tapasztalható a magánberuházások, különösen a gyárépítések terén. Új állami beruházások pedig akkor várhatók, ha gazdasági növekedés is lesz, bár Lázár szerint két probléma továbbra is fennáll: a beruházások és a fogyasztás visszaesése, amely inflációval párosulva komoly kihívásokat jelent.
Szimbolikus projektekLázár János bejelentett egy szimbolikusnak nevezett projektet is: a Pázmány-campust.
Ez a katolikus egyetem új központja lesz, amely 250-300 milliárd forintból épül meg Budapesten, 50 ezer négyzetméteren. Ez a beruházás nemcsak az egyetemi infrastruktúrát erősíti, hanem jelentős kulturális és oktatási központként is szolgál majd.
Összességében Lázár János bejelentései jelentős infrastrukturális fejlesztéseket és beruházásokat ígérnek Magyarország számára, amelyek hosszú távon hozzájárulhatnak az ország gazdasági növekedéséhez és közlekedési infrastruktúrájának modernizációjához.