Kiderült eddig mennyi veszteséget termelt eddig Orbán kisvasútja - kong az ürességtől a 600 millióból épített felcsúti látványosság

A kormány 2015-ben 600 millió forintnyi európai uniós támogatást ítélt meg a Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítványnak a felcsúti kisvasút létrehozására, melyet a helyi fociakadémia üzemeltet. A kisvasutat 2016 április végén Orbán Viktor miniszterelnök személyesen avatta fel, és az Átlátszó évről-évre kikérte a jegyeladási és utasforgalmi adatait. Azonban most vége ennek, mivel a Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítvány közölte, hogy az uniós projekt 2021 szeptemberében lezárult, és már nem ők üzemeltetik a vonatokat, hanem egy cég – ami tulajdonképpen az övék.

Az Átlátszó 2015-ben először írta meg, hogy az Orbán-kormány európai uniós támogatást biztosít a felcsúti kisvasút létrehozására, melynek ünnepélyes avatója Orbán Viktor által történt 2016. április 30-án. A kisvasút azóta közlekedik a felcsúti stadion és az alcsútdobozi arborétum között, közben pedig egy csónakázótó is épült közpénzből. Az Átlátszó többször is kikérte a kisvasút üzemeltetésével kapcsolatos adatokat, melyekből kiderült, hogy a vonatok üzemeltetése veszteséges, de a jegyeladási adatok furcsán mindig 0-ra vagy alacsony értékekre végeztek.

A FUNA évente kikérte a kisvasúttal kapcsolatos adatokat, de a Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítvány most közölte, hogy az uniós projekt 2021 szeptemberében befejeződött. A kormányrendelet szerint az uniós finanszírozású projektek esetében 5 évnyi fenntartási időszak van, ami 2021 májusában lejárt. Az állami szerv, a Magyar Államkincstár Fejér megyei Igazgatósága mindent rendben talált, ezért le is zárta az ügyet.


A FUNA szerint a Vál-völgyi Kisvasút néven futó attrakciót a Pro-Kvóta 2004. Nonprofit Kft. üzemelteti, de a FUNA tulajdonosa a cég, és a Pro-Kvóta 2004. Nonprofit Kft. nem válaszolt az adatigénylésre. A kisvasút üzemeltetésével kapcsolatos adatoknak nincs nyoma sem a cég, sem a tulajdonos alapítvány beszámolóiban.

Lehetséges, hogy mostantól nem fogjuk megtudni, hogy milyen eredményekkel működik a kisvasút, de korábbi adatok alapján évi 5-10 millió forintos veszteséggel lehet számolni. A kormány által befektetett 600 millió forintnyi EU-s támogatás így valószínűleg soha nem fog megtérülni.