Döbbenetes külföldi reklámra bukkantak a hazai akkugyárakkal és a trieszti kikötővel kapcsolatban

A Hazai Akkugyárakkal Reklámozza a Kormány a Trieszti Kikötőt Külföldön

Innováció, Technológia és Dinamikus Munkaerő

„Jól kiépített infrastruktúra, innovatív megoldások, fejlett technológia és dinamikus munkaerő” – ilyen és ehhez hasonló pozitív mondatokkal jellemzi Magyarországot az a prezentáció, amit az Adria Port Zrt. vezérigazgatója mutatott be május végén egy szakmai eseményen. Az anyagban a magyarországi akkumulátoripari beruházásokat is kiemelték, mint hazánk egyik erősségét.

A Trieszti Kikötő: Egy Tengerparti Projekt

A trieszti kikötő miatt 2019-ben létrehozott projektcég azonban csak nyeli a közpénzt, az építkezés pedig még el sem kezdődött. 2020 végén a magyar kormány területet és üzemeltetési jogot vett az olaszországi város tengerpartján nagyjából 10 milliárd forintért. Bár a kormány kikötőnek hívja a megvásárolt ingatlant, valójában egy volt olajfinomítóról van szó, amit konténerhajók fogadására alkalmas teherkikötővé kívánnak alakítani.

Csend és Fejlesztési Költségek

Az adásvétel óta nagy volt a csend a projekt körül: a tervezett beruházásról leginkább csak az olasz sajtó híreiből értesülhettek a magyar olvasók. 2022 őszén például a Trieste News írta meg, hogy a kikötőt összesen 200 millió euró értékben fejlesztik, amelyből 45 millió eurót az olaszok fizetnek az Európai Uniótól kapott helyreállítási alapból, míg a fennmaradó 155 millió eurót (kb. 64,8 milliárd forintot) feltételezhetően a magyar kormány állja.

Kormányzati Eltökéltség és Nemzetközi Bemutatkozás

A kormány eltökéltsége töretlen a trieszti projekt iránt, noha a pontos készülési dátumot és a költségeket nem kötik a lakosok orrára. Május végén az olasz városban rendezték meg a Földközi-tengeri kikötők és logisztika 2024 nemzetközi kiállítást és konferenciát, amelyen részt vett a magyar állam projektcége, az Adria Port Zrt. is. Garai Péter vezérigazgató egy 12 oldalas prezentációt mutatott be a magyar kormány Triesztbe tervezett projektjéről.

A prezentáció a magyar kereskedelmi útvonalak ismertetésével kezdődött, kiemelve az autóipar, az akkumulátor- és elektronikai ipar növekedési várakozásait. A magyar logisztikai ipart dicsérte, kiemelve az infrastruktúra, a szállítmányozási szektor innovatív megoldásait és a fejlett technológiát.

Akkumulátoripar: A Jövő Kulcsszereplője

A prezentáció egyik fontos eleme a magyarországi akkumulátoripar bemutatása volt, hazánkat a szektor feltörekvő kulcsszereplőjének nevezve. Bemutatták a hazánkban működő akkugyárakat, kiemelve a teljes lánc (gyártás, beépítés, feldolgozás) jelenlétét. Emellett hangsúlyozták a kedvező üzleti környezetet, a képzett munkaerőt és az erős mérnöki hagyományokat.

A Trieszti Projekt Költségei és Eredményei

A trieszti projekt lebonyolítására létrehozott Adria Port Zrt. közel öt éve működik, és a vállalat területet bérel ki, bár bevételei minimálisak. A cég kiadásai viszont jelentősek, és a vállalat egyre több alkalmazottal működik, 2023-ban már 12 fővel. Garai Péter vezérigazgató fizetése is jelentős, 2023-ban például kb. 28 millió forintot kapott.

Az Adria Port Zrt. a megalapítása óta masszívan veszteséges: összesen 1,5 milliárd forint veszteséget termelt. Mindezt úgy, hogy a kikötőnek még gyakorlatilag neki sem álltak, csak előkészületek és megbeszélések zajlanak.

A Jövő Kérdései

A projekt megvalósíthatósági tanulmányát csak a trieszti ipartelep megvásárlása után rendelték meg, és bár 160 millió forint közpénzbe került, nem hozták nyilvánosságra. Ez sok kérdést vet fel a projekt jövőjét illetően, és a kormány terveinek átgondoltságát is megkérdőjelezi.

Miközben a kormány eltökéltsége a trieszti projekt iránt töretlen, a pontos megvalósítási dátum és költségek továbbra is bizonytalanok. Az Adria Port Zrt. prezentációja azonban azt sugallja, hogy Magyarország a logisztikai és ipari szektorban komoly fejlődést és befektetési lehetőségeket kínál, amelyeket külföldön is igyekeznek népszerűsíteni.