Jöhet a benzinjegyrendszer? Veszélyes a helyzet a kutakon

Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója minden eddiginél határozottabban felhívta a kormány figyelmét arra, hogy a benzinárstop tarthatatlan, a következő időszakban olyan karbantartások kezdődnek a százhalombattai olajfinomítóban, amelyek vészesen lecsökkentik az üzemanyag kínálatát.



Hernádi Zsolt szerint a benzinár szabályozásának következménye előbb-utóbb a hiány lesz - derült ki a Mol elnök-vezérigazgatójának interjújából, amit az ATV-nek adott. A Mol-kutakon a korlátozást azért kellett bevezetni, mert fontosabb, hogy legyen üzemanyag, mint hogy mennyi. Veszélyes a helyzet, mivel a hazai üzemanyag-fogyasztás az ársapka következtében növekszik, az üzemanyagimport gyakorlatilag leállt.

Miközben csökken az Európába tartó orosz olajexport, az ukrán finomítói kapacitás megsemmisült, leállt az OMV schwechati finomítója is. Ami a hazai, százhalombattai finomítót illeti, ott augusztusban részleges karbantartás lesz, vagyis a finomító 65 százaléka állni fog. A Mol pozsonyi finomítója most áll, és majd július 20-án indul újra.

Az országban jelenleg relatív üzemanyaghiány van,: spejzolni kell a karbantartás miatt, de a tartalékolás a fenti okok miatt nem megy a megfelelő ütemben, így csak a szükséges mennyiség 1/3-a áll rendelkezésre, ami miatt mindenképpen kérniük kell az állami stratégiai készlet egy részének felszabadítását.
Hazardírozik a kormány?

Arra a kérdésre, hogy meddig tartható a 480 forintos ársapka, Hernádi Zsolt azt mondta, messze túl vagyunk ezen a ponton, itt már „picit elkezdtünk hazardírozni”, hiszen Magyarországon fogyasztásnövekedés van, és a 480 forintos ár megszünteti az importot Magyarországon.

A Mol-vezér nem akar belemenni abba a „fantáziálásba”, hogy jegyrendszerrel vagy más megoldással korlátoznák-e a fogyasztást. Az import hiányában azt adják el, amit itthon megtermelnek. Kérdés, hogy meddig lehet ezt csinálni.
Májusban elszállt a forgalom

Az üzemanyagárstop rendkívüli keresletet eredményezett a benzinkutakon - olyat, amekkorát még a járvány utáni visszapattanás sem hozott. Idén májusban több benzin fogyott, mint 2019 augusztusában, amikor jellemzően a legtöbben tankolnak. A gázolajfogyasztás márciusban átlépte a 400 millió litert, amelyre eddig nem volt példa. Az állam csak az üzemanyagok jövedéki adójából 263 milliárdot tett zsebre az első 5 hónapban.

A kiugró üzemanyag-forgalom a kiskereskedelmi adatokban is jól látható: Idén májusban a kiskereskedelem forgalmának volumene a nyers adat szerint 12,0, naptárhatástól megtisztítva 11,1 százalékkal meghaladta az előző év azonos időszakit. A két számjegyű növekedés mögött nagyon felemás a kép. Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletekben mindössze 3 százalékos volt a növekedés, közben a nem élelmiszer-kiskereskedelemben 9,5 százalékos volt a többlet.

Az üzemanyag-kiskereskedelemben pedig kiemelkedő mértékben, 37,5 százalékkal emelkedett az értékesítés naptárhatástól megtisztított volumene. Az üzemanyagoknál látható óriási növekedés vélhetően azzal is magyarázható, hogy májusban még nagyon sok külföldi tankolt Magyarországon az ártsoppos, 480 forintos áron. Csak május végén lépett életbe ugyanis az a szabály, amely szerint a külföldieknek a piaci árat kell fizetniük a magyar kutakon.





Európa megtalálta Orbán Viktor gyengepontját? - megdöbbentő javaslattal álltak elő ellene

Amennyiben ez igazolódik, az Orbán-kormány ellen....