Kezdőlap   Csatlakozz hozzánk facebookon
Így tettek zsebre több mint 2000 milliárdot Mészáros Lõrinc és Szíjj László építõipari cégei  



Bencsik András jobboldali megmondóember a minap egy mûsorban az oligarchákra utalva azt mondta, szerinte õk nem loptak, hanem „szerencsésen versenyeztek”. Eszerint Mészáros Lõrincnek és Szíjj Lászlónak igencsak nagy szerencséje volt az elmúlt években. Simicska Lajos ehhez képest szerény eredménnyel zárta NER-karrierjét.

Medence a tetõn, jacuzzi egy szinttel lejjebb. A legalsó szinten garázs, fölötte tökéletesre nyírt, világoszöld pázsit. Összesen 4 emeletnyi, legalább ezer négyzetméter lakótér, mindez a Gellért-hegyen, luxuskörnyezetben. Ide tér haza egy-egy fárasztó nap után Szíjj László, a Duna Aszfalt tulajdonosa, néha egyenesen a reptérrõl, egy magángéprõl. Hasonló életszínvonalat engedhet meg magának Mészáros Lõrinc, a másik NER-építõ: magánrepülõzés, sok tízmilliós autók, villa a horvát tengerparton, nyaranként egy-egy jachtos ejtõzés.

A két üzletemberben nemcsak az életszínvonal közös, az is, hogy mindketten a második Fidesz-kormány hivatalba lépése után lettek naggyá. Mészáros elõtte gyakorlatilag egy kisvállalkozó volt, Szíjj László pedig az erõs közepet súrolta. 2010-ben viszont megérkezett a hatalomba Orbán Viktor, és vele a Nemzeti Együttmûködés Rendszere (NER), ami mindent megváltoztatott.

NER. A mozaikszó, amit annyiszor használunk, hogy hajlamosak vagyunk elfelejteni, mit is jelent valójában. Például magasba emelkedést, még akkor is, ha nem feltétlenül vagyunk érdemesek rá. Ehhez pedig nem kell mást tenni, mint jóban lenni a fõnökkel.

Az eredmény pedig: sok közpénz, történetünk két fõszereplõjének építõipari cégeinél például kicsit több mint 2071 milliárd forintnyi. Ekkora értékben nyert meg közbeszerzéseket Mészáros Lõrinc két fõ építõcége, a Mészáros és Mészáros Kft., valamint az R-Kord Kft., továbbá Szíjj László Duna Aszfaltja egyedül, illetve másokkal, esetenként egymással közösen 2010 szeptemberétõl idén novemberig.

Ez már-már felfoghatatlanul sok pénz, még akkor is, ha ennek csak egy része került végsõ soron a két oligarchához, a tenderek nagy részét ugyanis másokkal közösen nyerték el. Hogy pontosan mennyit kaptak belõle, azt nem lehet tudni, mivel a nyilvános adatokban nem részletezik az arányokat, és azt sem tudni, hogy ebbõl mennyit fizettek ki az alvállalkozóknak.

Egy biztos: a megbízások összege. A kis híján 2100 milliárd forintból a Duna Aszfaltnak 1275,6 milliárd forintnyi közbeszerzés jutott, míg a Mészáros és Mészáros Kft.-nek 506,3 milliárd forint, az R-Kord Kft.-nek 289,3 milliárd forint.

Bár azt hinnénk, az oligarchák három érdekeltsége a pénzt sok helyrõl szedte össze, a valóság egészen mást mutat: a források nagy része valójában 4 nagy állami szereplõtõl érkezett. A legnagyobb megbízó a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztõ Zrt. (NIF) volt, a második a Magyar Közút Nonprofit Kft., a harmadik a Nemzeti Fejlesztési Programiroda Kft. (NFP), a negyedik pedig az Országos Vízügyi Fõigazgatóság.

A NIF felel szinte minden állami útépítésért, legyen szó bicikliútról, közútról, vagy éppen autópályáról, de portfóliójába tartozik a vasútépítés is. A Magyar Közút szintén utakkal foglalkozik, hozzájuk tartoznak a közel 32 ezer kilométernyi országos közúthálózat fenntartási és üzemeltetési munkái. A Nemzeti Fejlesztési Programirodát azért hozták létre, hogy menedzselje a szennyvízelvezetési- és tisztítási munkákat, feladatai közé tartozik továbbá az ivóvízminõség-javítás és a hulladékgazdálkodás is, az Országos Vízügyi Fõigazgatóság pedig árvízvédelemmel, belvízvédelemmel foglalkozik. Ezektõl az állami vállalatoktól a három céghez illetve konzorciumi partnereikhez 1694 milliárd forintnyi forrás érkezett, az összes pénz 82 százaléka.

Cégenként lebontva ez a következõképpen néz ki: a Duna Aszfalt a NIF-tõl 811 milliárd forintnyi tendert nyert meg, a Magyar Közúttól 174 milliárd forintnyit. Az arányokat jól mutatja, hogy a harmadik helyre Szolnok városa került, ahonnan 25 milliárd forintnyi tendert hozott el az elmúlt 9 évben. Szolnokot Kecskemét követi, 20 milliárd forinttal.
A Mészáros és Mészáros Kft. legnagyobb munkáltatója szintén a NIF volt, innen 176 milliárd forint érkezett a felcsúti társasághoz. Második helyre az NFP került 150 milliárd forinttal, a harmadikra pedig az Országos Vízügyi Fõigazgatóság 108 milliárd forinttal.

A vasútépítéssel foglalkozó R-Kord pedig a majdnem 300 milliárd forintot csupán 3 szereplõtõl szedte be. A NIF-tõl, a Gyõr-Sopron-Eberfurti Vasút Zrt.-tõl, valamint a MÁV-tól.

A Duna Aszfalt egyik legnagyobb NIF-es megbízása az M4-es volt. Az autóút, ha kész lesz, Budapestet fogja összekötni a román határral. Az M4-es Abony és Fegyvernek közötti szakaszát 2013-ban egy olyan konzorcium kezdte el építeni, amelynek vezetõje a Közgép volt, a G-nap után viszont kormány egyik napról a másikra leállította a beruházást. A kormány hivatalos magyarázata az volt, hogy az Európai Bizottság kartellvádjai miatt, ám kiderült, hogy Brüsszelnek nem az összefonódásokkal, hanem azzal volt problémája, hogy túlárazottnak ítélte a fejlesztést. Az Orbán Viktor és Simicska Lajos közötti háborúskodásnak mindenesetre a leglátványosabb következménye lett a félbehagyott autópálya-szakasz, és sokáig úgy tûnt, nem is folytatják a projektet.

Végül mégis újrakezdték, uniós helyett magyar közpénzbõl, a nagy nyertes pedig Szíjj László cége lett, amely eddig 302 milliárd forintot kapott az úttal kapcsolatos megbízásokért – jóval többet, mint amit a beruházó elõzetesen becsült. A különbség 55 milliárd forint, az eredetileg tervezetthez képest ennyivel drágult meg a projekt Duna Aszfaltra és partnereire esõ része. Ráadásul van olyan szakasz, amit kilométerenként 6,7 milliárd forintért építettek meg. Ez igen magas összeg, még úgy is, hogy a kérdéses területen a beruházás része egy híd is – és ahhoz képest is, hogy annak idején a Közgépnél még a négymilliárdos kilométerár is túlzónak bizonyult Brüsszel számára.

A Duna Aszfaltnak ezekért a közbeszerzésekért különösebben nem kellett versenyeznie, 2-3 cég indult ellenük, ráadásul olyan társaságok, amelyekkel egyébként együtt dolgoznak, akár egy másik szakaszon. Ilyen a Colas, amely négy tendernél versenytárs volt, egy másiknál viszont már konzorciumi partner. Az is igaz viszont, hogy autópályát nem sok mindenki tud építeni, így ez is egy magyarázat lehet arra, hogy miért volt ennyire kevés induló. Kerestük a NIF-et, hogy megtudjuk, mi az oka a drágulásoknak és mi indokolja ezeket a kilométerárakat, de nem reagáltak.

Míg a Duna Aszfalt fõként az autópálya-építéseken szedte meg magát, addig Mészáros Lõrinc cégei elsõ körben különbözõ vízügyi megbízásokkal. Kezdetben fõleg az Országos Vízügyi Fõigazgatóság ivóvízminõség-javító, árvízvédelmi programokkal kapcsolatos nagy értékû tendereiket hozták el, ezután jött a Nemzeti Fejlesztési Programiroda, amelynek legismertebb dobása az az összesen 420 milliárd forint értékû keretmegbízás volt, amelyben szennyvízelvezetési és - tisztítási, hulladékgazdálkodási, és ivóvízminõség-javító munkákra kerestek kivitelezõket.

A pályázattal már a kezdetekben is problémák voltak, az EU azt kérte, függesszék fel, mivel súlyosan torzítja a versenyt, hogy 4 évre elõre már az elején kiválasztják az összes partnert. Az NFP azonban fittyet hányt a figyelmeztetésre, és két, összesen 140 milliárd forint értékû tenderen ki is hirdette egyik nyertesként a Mészáros és Mészáros Kft-t.

A cég pedig ezután, immáron az R-Korddal kiegészülve a nagy értékû vasútépítési pályázatokat célozta meg. Az R-Kord 2016-ban robbant be a közbeszerzési piacra, ekkor kapta meg a Balaton déli partján futó vonal felújítását. A NIF kezdetben 55,5 milliárd forintra becsülte a munkát, és bár az R-Kord két másik céggel közösen 17 milliárd forinttal magasabb összegû ajánlatot nyújtott be, mégis nyert. A következõ nagy munka szintén a NIF-tõl jött, ez már a Püspökladány–Debrecen vonalszakasz felújításáról szólt, összesen 88 milliárd forint értékben. Még meg sem száradt a tinta ezen a szerzõdésen, a Mészáros és Mészáros Kft. megkapta a Százhalombatta–Ercsi–Pusztaszabolcs vonalra vonatkozó vasútépítési munkát is, 87 milliárd forintért, 17,2 milliárd forinttal drágábban, mint azt becsülték.

Az összesen 9 évre visszatekintõ adatokat kielemezve pedig az is kiderült, hogy a közpénzesõ ezekre a cégekre igazán Simicska Lajos távozásával kezdett el zuhogni. Simicska és Orbán Viktor között a 2014-es választások után romlott meg a kapcsolat, egészen addig a Közgép volt a közbeszerzések sztárja, 2015-ig bezárólag a Magyar Narancs és az Átlátszó számításai szerint 825 milliárd forint közbeszerzést nyert el a cég egyedül, illetve konzorciumban.

Majd jött 2015 és vele a G-Nap, ami után a Közgépet – mint utóbb kiderült, jogtalanul – kizárták a közbeszerzésekbõl. Innentõl pedig nem volt megállás: míg a Duna Aszfalt és a Mészáros és Mészáros Kft. 2015-ig 398 milliárd forintnyi tendert nyert meg, addig a két cég az R-Korddal kiegészülve ezt követõen ennek a négyszeresét, 1673 milliárd forintot. Ami még a Közgéphez képest is kiemelkedõ összeg.

Az oligarchák tehát köszönetet mondhatnak Simicska Lajosnak, de nem csak neki, az Európai Uniónak is. A kis híján 2100 milliárd forintnyi tenderbõl ugyanis 1537 milliárd forintnyit uniós programok részeként valósítottak meg, ez a teljes összeg 74 százaléka.

Ezeknél a tendereknél a számlát tehát részben vagy egészben az unió állta, ami már csak azért is pikáns, mert Orbán Viktor kedvenc szólama közben az volt, hogy „Állítsuk meg Brüsszelt”. Persze lehet, eközben arra gondolt, hogy az Európai Bizottság és az OLAF ne vizsgálódjon a milliárdos megbízások miatt.

Ez is érdekelhet:
                             
Ezek érdekelték olvasóinkat leginkább
Tüntetnek Minszkben, a rendőrség már nem lép közbe
Andy Vajna titokzatos szerelem: Volt, hogy naponta, futárral küldte a szerelmes leveleket
Külföld rajtunk röhög: Kásler kezet akart fogni és maszk sincs rajta
Fidelitas botrány: nem írták alá a fehérorosz erőszakot elítélő nyilatkozatot
Már 51 fiatal kereszténydemokrata politikus támogatja az EPP ifjúsági szervezetének a közleményét, ami elítéli a fehérorosz erőszakot, a Fidelitas és az IKSZ viszont nem írta alá. Az ...
  
Belebukik Orbán ha Simonka elkezd beszélni ahogy ígérte?
Ruck Márton medgyesegyházi fideszes csoportelnök kezdeményezte Simonka György parlamenti képviselő kizárását a Fideszből, mert szerinte árt a Fidesz jó hírének a költségvetési csalá...
  
Lukasenka a választás napján hirtelen elrepült Törökországba
Vasárnap óta tartanak a tüntetések Belaruszban, amit az váltott ki, hogy azt a hivatalos adatok szerint az országot 1994 óta vezető diktátor, Aljakszandr Lukasenka nyerte nagy fölénnyel. Sz...
  
Új szabályokat jelentett be Szijjártó Péter
A 2020/2021-es nemzetközi labdarúgó-kupaszezon jövő heti kezdetével új protokoll lép életbe a koronavírus-járvány miatt a külföldön pályára lépő és onnan hazatérő magyar csapatok...
  
Orbán Viktor levelet küldött az indiai miniszterelnöknek - mutatjuk mit írt
Orbán Viktor miniszterelnök őszinte üdvözletét és jókívánságait fejezte ki az Indiai Köztársaság függetlenségének 74. évfordulója alkalmából Narendra Modi indiai miniszterelnökne...
  
Orbán Viktor levelet írt: Magyarország és India történelmi barátságáról beszélt....
Orbán Viktor miniszterelnök őszinte üdvözletét és jókívánságait fejezte ki az Indiai Köztársaság függetlenségének 74. évfordulója alkalmából Narendra Modi indiai miniszterelnökne...
  
Gáspár Evelin lett a MasterChef VIP győztese - Szinte nulla tudással érkeztem a műsorba
Budapest — Még ő maga is meglepődött: Gáspár Evelin (26) nyerte a MasterChef VIP 2. főzőversenyét! A TV2 főzős műsorának fináléjában Polgár Tündénél bizonyult jobbnak Gáspár Gy...
  
Negatív rekord: Több tucat osztrák fertőződött meg nyaralás közben
Felső-Ausztriában negyven Horvátországból hazatérő ember koronavírus-tesztje lett pozitív. Rekordmagasságban az új fertőzöttek száma Ausztriában: egy nap alatt 282 ember tesztje lett p...
  
Leszaggatták a szivárványos zászlót amit Karácsony tűzött ki
Megtaposták és meg is gyújtották. Fradiszurkolók tették, a Facebookon büszkélkedtek el vele. Ferencvárosi futballszurkolók egy csoportja éjjel leszaggatta a ferencvárosi városháza ép...
  
EU szankció: lépnek Lukasenkáékkal szemben
Josep Borrell bejelentette, az Európai Unió nem fogadja el a vasárnap tartott választás eredményét. Az Európai Unió tagországainak külügyminiszterei pénteken abban állapodtak meg, hogy...
  
Orbán elleni csodafegyverről beszél mindenki
Már jobban állnak az ellenzéki pártok, mint a 2018-as választás előtt, a Momentum elnökségi tagja szerint az elmúlt 10 évben nem volt ennyi esélyük a Fidesz ellen, mint most. A párteln...
  
Lukasenka a tüntetőknek: Ne merészkedjetek most az utcákra!
A fehérorosz elnök közleményben szólított fel mindenkit a tüntetések befejezésére és még mindig arról beszél, hogy külföldről szervezik a tüntetéseket. Nyugalomra és a tiltakozó...
  
Külföld rajtunk röhög: Kásler kezet akart fogni és maszk sincs rajta
Úgy tűnik az emberi erőforrások minisztere nagyvonalúan kezeli a járványügyi tanácsokat. A 24.hu vette észre azt a videót, amiből kiderül, hogy a hetvenéves Kásler Miklós gond nélkül...
  
Ausztria bajban van: Rekordszámú fertőzött
Rekordmagasságban az új fertőzöttek száma Ausztriában: egy nap alatt 282 ember tesztje lett pozitív – jelentette be Rudolf Anschober egészségügyi miniszter pénteken. (Ez csak a nyári cs...
  
Januárban ígérte meg Orbán - na mi az?
"Azt kértük a minisztertől, hogy csoportosítsa át a fejlesztési forrásokat 2020-ban, és mindent megelőző, első helyre tegye a kórházi várók, a kórtermek és az ahhoz kapcsolódó szoci...
  
A kormány nem hallgattatja el a neki nem tetsző véleményeket - most kiderül
Valamit nagyon akar a kormány a közösségi médiával, ez biztos. Varga Judit igazságügy-miniszter még március elején állította fel a Digitális Szabadság Bizottságot (DSZB), hogy „megvi...
  
Fertőzés - Lezártak egy debreceni idősotthont
A debreceni önkormányzat látogatási és intézményelhagyási tilalmat rendelt el egy önkormányzati fenntartású idősotthonban, miután a megyében megugrott a fertőzöttek száma és a szeny...
  
Mindenki találgatja mi történik a közmunka körül
Nem feltétlenül ez az egyetlen olyan költekezése a kormánynak, ami külső szemlélőként akár indokolatlannak is tűnhet. De ebben az esetben még egy gyenge indok sem támasztja alá a költ...
  
Mégsem annyira visszapattanó a magyar gazdaság?
A gazdasági teljesítményeket nézve Magyarország a rosszabbul teljesítő országok közé került a második negyedévben. A kormányzati nyilatkozatok még korábban azzal próbálták csitítg...
  
Mészáros emberei átvették az egyik hazai biztosító irányítását
A CIG Pannóniáról van szó. A hatalomátvétel ténye ugyanakkor nem újdonság, mivel a nemzet gázszerelőjének nyomulását látva az igazgatóság és a felügyelőbizottság több tagja is m...
  
Lovasi András reagált Majka szavaira
Lovasi András nyílt levélben válaszolt Majka kritikáira, amiben leírja többek között azt is, hogy ő nem pályázott a támogatásra, és a Kiscsillag raktárkoncertes támogatását is egy ...
  
Elfogták a budapesti gyilkosság gyanúsítottját
Pilisszentiván mellett egy erdőben találták meg a rendőrök a Marina parti gyilkosság áldozatait. A férfit és a nőt lelőtték, majd feldarabolták. Rendőrkézen van a négy éve történ...
  
Halál a Balaton felé - Több kilométeres a dugó
Több kilométeres a dugó. Baleset miatt nagy a torlódás az M7-esen a Balaton felé – közölte az Útinform péntek délután a honlapján. Azt írták: a 17-es kilométernél több autó kara...
  
Valami röpköd, és nem tudják mi az
Új ufókutató csoportot állít fel az amerikai hadügy, mert ennek már fele sem tréfa. Vizsgálóbizottságot állít fel az amerikai hadügyminisztérium, a Pentagon azoknak az ufómegfigyelé...
  
Nem kapott babaváró hitelt - az ok elképesztő
Egy ügyfelet két bank is elhajtott, mert élt a törlesztési halasztással. Bár a kormány azt ígérte, hogy semmilyen hátrányos megkülönböztetés nem éri azokat, akik élnek a koronavír...
  
Friss: Lezárják a debreceni idősotthonokat
Az elmúlt időszakban nőtt a megyében a fertőzöttek száma, a debreceni szennyvízben nőtt a koronavírus örökítőanyagának a mennyisége. Péntektől látogatási és intézményelhagyá...
  
A TEK lecsapott enyingen
Két férfit ébresztett a Terrorelhárítási Központ műveleti egysége augusztus 14-én hajnalban, mert a gyanú szerint nemcsak jelen, hanem tevékeny részesei volt annak a július végi érdi t...
  
Külföld: csak a magyar kormány nem büntetné Fehéroroszországot
A Reuters diplomáciai forrásokra hivatkozva számolt be arról, hogy csak Magyarország nem támogatta a Fehéroroszország ellen szankciókat az uniós külügyminiszterek pénteki rendkívü...
  
Tüntetnek Minszkben, a rendőrség már nem lép közbe
Egyes beszámolók szerint minden eddiginél nagyobb tömeg tüntet a fehérorosz fővárosban Aljakszandr Lukasenka elnök állítólagos választási győzelme ellen. A kormány székházához több...
  
Először lobog szivárványzászló a Városházán
"A rendszerváltás óta idén először kerül ki az LMBTQ közösség szivárványszínű zászlója Budapest Városháza homlokzatára," jelentette be a főpolgármester Facebook-posztjában. Kará...
  
THE POST
COPYRIGHT © 2020. minden jog fenntartva - Impresszum
Így tettek zsebre több mint 2000 milliárdot Mészáros Lõrinc és Szíjj László építõipari cégei


Bencsik András jobboldali megmondóember a minap egy mûsorban az oligarchákra utalva azt mondta, szerinte õk nem loptak, hanem „szerencsésen versenyeztek”. Eszerint Mészáros Lõrincnek és Szíjj Lászlónak igencsak nagy szerencséje volt az elmúlt években. Simicska Lajos ehhez képest szerény eredménnyel zárta NER-karrierjét.

Medence a tetõn, jacuzzi egy szinttel lejjebb. A legalsó szinten garázs, fölötte tökéletesre nyírt, világoszöld pázsit. Összesen 4 emeletnyi, legalább ezer négyzetméter lakótér, mindez a Gellért-hegyen, luxuskörnyezetben. Ide tér haza egy-egy fárasztó nap után Szíjj László, a Duna Aszfalt tulajdonosa, néha egyenesen a reptérrõl, egy magángéprõl. Hasonló életszínvonalat engedhet meg magának Mészáros Lõrinc, a másik NER-építõ: magánrepülõzés, sok tízmilliós autók, villa a horvát tengerparton, nyaranként egy-egy jachtos ejtõzés.

A két üzletemberben nemcsak az életszínvonal közös, az is, hogy mindketten a második Fidesz-kormány hivatalba lépése után lettek naggyá. Mészáros elõtte gyakorlatilag egy kisvállalkozó volt, Szíjj László pedig az erõs közepet súrolta. 2010-ben viszont megérkezett a hatalomba Orbán Viktor, és vele a Nemzeti Együttmûködés Rendszere (NER), ami mindent megváltoztatott.

NER. A mozaikszó, amit annyiszor használunk, hogy hajlamosak vagyunk elfelejteni, mit is jelent valójában. Például magasba emelkedést, még akkor is, ha nem feltétlenül vagyunk érdemesek rá. Ehhez pedig nem kell mást tenni, mint jóban lenni a fõnökkel.

Az eredmény pedig: sok közpénz, történetünk két fõszereplõjének építõipari cégeinél például kicsit több mint 2071 milliárd forintnyi. Ekkora értékben nyert meg közbeszerzéseket Mészáros Lõrinc két fõ építõcége, a Mészáros és Mészáros Kft., valamint az R-Kord Kft., továbbá Szíjj László Duna Aszfaltja egyedül, illetve másokkal, esetenként egymással közösen 2010 szeptemberétõl idén novemberig.

Ez már-már felfoghatatlanul sok pénz, még akkor is, ha ennek csak egy része került végsõ soron a két oligarchához, a tenderek nagy részét ugyanis másokkal közösen nyerték el. Hogy pontosan mennyit kaptak belõle, azt nem lehet tudni, mivel a nyilvános adatokban nem részletezik az arányokat, és azt sem tudni, hogy ebbõl mennyit fizettek ki az alvállalkozóknak.

Egy biztos: a megbízások összege. A kis híján 2100 milliárd forintból a Duna Aszfaltnak 1275,6 milliárd forintnyi közbeszerzés jutott, míg a Mészáros és Mészáros Kft.-nek 506,3 milliárd forint, az R-Kord Kft.-nek 289,3 milliárd forint.

Bár azt hinnénk, az oligarchák három érdekeltsége a pénzt sok helyrõl szedte össze, a valóság egészen mást mutat: a források nagy része valójában 4 nagy állami szereplõtõl érkezett. A legnagyobb megbízó a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztõ Zrt. (NIF) volt, a második a Magyar Közút Nonprofit Kft., a harmadik a Nemzeti Fejlesztési Programiroda Kft. (NFP), a negyedik pedig az Országos Vízügyi Fõigazgatóság.

A NIF felel szinte minden állami útépítésért, legyen szó bicikliútról, közútról, vagy éppen autópályáról, de portfóliójába tartozik a vasútépítés is. A Magyar Közút szintén utakkal foglalkozik, hozzájuk tartoznak a közel 32 ezer kilométernyi országos közúthálózat fenntartási és üzemeltetési munkái. A Nemzeti Fejlesztési Programirodát azért hozták létre, hogy menedzselje a szennyvízelvezetési- és tisztítási munkákat, feladatai közé tartozik továbbá az ivóvízminõség-javítás és a hulladékgazdálkodás is, az Országos Vízügyi Fõigazgatóság pedig árvízvédelemmel, belvízvédelemmel foglalkozik. Ezektõl az állami vállalatoktól a három céghez illetve konzorciumi partnereikhez 1694 milliárd forintnyi forrás érkezett, az összes pénz 82 százaléka.

Cégenként lebontva ez a következõképpen néz ki: a Duna Aszfalt a NIF-tõl 811 milliárd forintnyi tendert nyert meg, a Magyar Közúttól 174 milliárd forintnyit. Az arányokat jól mutatja, hogy a harmadik helyre Szolnok városa került, ahonnan 25 milliárd forintnyi tendert hozott el az elmúlt 9 évben. Szolnokot Kecskemét követi, 20 milliárd forinttal.
A Mészáros és Mészáros Kft. legnagyobb munkáltatója szintén a NIF volt, innen 176 milliárd forint érkezett a felcsúti társasághoz. Második helyre az NFP került 150 milliárd forinttal, a harmadikra pedig az Országos Vízügyi Fõigazgatóság 108 milliárd forinttal.

A vasútépítéssel foglalkozó R-Kord pedig a majdnem 300 milliárd forintot csupán 3 szereplõtõl szedte be. A NIF-tõl, a Gyõr-Sopron-Eberfurti Vasút Zrt.-tõl, valamint a MÁV-tól.

A Duna Aszfalt egyik legnagyobb NIF-es megbízása az M4-es volt. Az autóút, ha kész lesz, Budapestet fogja összekötni a román határral. Az M4-es Abony és Fegyvernek közötti szakaszát 2013-ban egy olyan konzorcium kezdte el építeni, amelynek vezetõje a Közgép volt, a G-nap után viszont kormány egyik napról a másikra leállította a beruházást. A kormány hivatalos magyarázata az volt, hogy az Európai Bizottság kartellvádjai miatt, ám kiderült, hogy Brüsszelnek nem az összefonódásokkal, hanem azzal volt problémája, hogy túlárazottnak ítélte a fejlesztést. Az Orbán Viktor és Simicska Lajos közötti háborúskodásnak mindenesetre a leglátványosabb következménye lett a félbehagyott autópálya-szakasz, és sokáig úgy tûnt, nem is folytatják a projektet.

Végül mégis újrakezdték, uniós helyett magyar közpénzbõl, a nagy nyertes pedig Szíjj László cége lett, amely eddig 302 milliárd forintot kapott az úttal kapcsolatos megbízásokért – jóval többet, mint amit a beruházó elõzetesen becsült. A különbség 55 milliárd forint, az eredetileg tervezetthez képest ennyivel drágult meg a projekt Duna Aszfaltra és partnereire esõ része. Ráadásul van olyan szakasz, amit kilométerenként 6,7 milliárd forintért építettek meg. Ez igen magas összeg, még úgy is, hogy a kérdéses területen a beruházás része egy híd is – és ahhoz képest is, hogy annak idején a Közgépnél még a négymilliárdos kilométerár is túlzónak bizonyult Brüsszel számára.

A Duna Aszfaltnak ezekért a közbeszerzésekért különösebben nem kellett versenyeznie, 2-3 cég indult ellenük, ráadásul olyan társaságok, amelyekkel egyébként együtt dolgoznak, akár egy másik szakaszon. Ilyen a Colas, amely négy tendernél versenytárs volt, egy másiknál viszont már konzorciumi partner. Az is igaz viszont, hogy autópályát nem sok mindenki tud építeni, így ez is egy magyarázat lehet arra, hogy miért volt ennyire kevés induló. Kerestük a NIF-et, hogy megtudjuk, mi az oka a drágulásoknak és mi indokolja ezeket a kilométerárakat, de nem reagáltak.

Míg a Duna Aszfalt fõként az autópálya-építéseken szedte meg magát, addig Mészáros Lõrinc cégei elsõ körben különbözõ vízügyi megbízásokkal. Kezdetben fõleg az Országos Vízügyi Fõigazgatóság ivóvízminõség-javító, árvízvédelmi programokkal kapcsolatos nagy értékû tendereiket hozták el, ezután jött a Nemzeti Fejlesztési Programiroda, amelynek legismertebb dobása az az összesen 420 milliárd forint értékû keretmegbízás volt, amelyben szennyvízelvezetési és - tisztítási, hulladékgazdálkodási, és ivóvízminõség-javító munkákra kerestek kivitelezõket.

A pályázattal már a kezdetekben is problémák voltak, az EU azt kérte, függesszék fel, mivel súlyosan torzítja a versenyt, hogy 4 évre elõre már az elején kiválasztják az összes partnert. Az NFP azonban fittyet hányt a figyelmeztetésre, és két, összesen 140 milliárd forint értékû tenderen ki is hirdette egyik nyertesként a Mészáros és Mészáros Kft-t.

A cég pedig ezután, immáron az R-Korddal kiegészülve a nagy értékû vasútépítési pályázatokat célozta meg. Az R-Kord 2016-ban robbant be a közbeszerzési piacra, ekkor kapta meg a Balaton déli partján futó vonal felújítását. A NIF kezdetben 55,5 milliárd forintra becsülte a munkát, és bár az R-Kord két másik céggel közösen 17 milliárd forinttal magasabb összegû ajánlatot nyújtott be, mégis nyert. A következõ nagy munka szintén a NIF-tõl jött, ez már a Püspökladány–Debrecen vonalszakasz felújításáról szólt, összesen 88 milliárd forint értékben. Még meg sem száradt a tinta ezen a szerzõdésen, a Mészáros és Mészáros Kft. megkapta a Százhalombatta–Ercsi–Pusztaszabolcs vonalra vonatkozó vasútépítési munkát is, 87 milliárd forintért, 17,2 milliárd forinttal drágábban, mint azt becsülték.

Az összesen 9 évre visszatekintõ adatokat kielemezve pedig az is kiderült, hogy a közpénzesõ ezekre a cégekre igazán Simicska Lajos távozásával kezdett el zuhogni. Simicska és Orbán Viktor között a 2014-es választások után romlott meg a kapcsolat, egészen addig a Közgép volt a közbeszerzések sztárja, 2015-ig bezárólag a Magyar Narancs és az Átlátszó számításai szerint 825 milliárd forint közbeszerzést nyert el a cég egyedül, illetve konzorciumban.

Majd jött 2015 és vele a G-Nap, ami után a Közgépet – mint utóbb kiderült, jogtalanul – kizárták a közbeszerzésekbõl. Innentõl pedig nem volt megállás: míg a Duna Aszfalt és a Mészáros és Mészáros Kft. 2015-ig 398 milliárd forintnyi tendert nyert meg, addig a két cég az R-Korddal kiegészülve ezt követõen ennek a négyszeresét, 1673 milliárd forintot. Ami még a Közgéphez képest is kiemelkedõ összeg.

Az oligarchák tehát köszönetet mondhatnak Simicska Lajosnak, de nem csak neki, az Európai Uniónak is. A kis híján 2100 milliárd forintnyi tenderbõl ugyanis 1537 milliárd forintnyit uniós programok részeként valósítottak meg, ez a teljes összeg 74 százaléka.

Ezeknél a tendereknél a számlát tehát részben vagy egészben az unió állta, ami már csak azért is pikáns, mert Orbán Viktor kedvenc szólama közben az volt, hogy „Állítsuk meg Brüsszelt”. Persze lehet, eközben arra gondolt, hogy az Európai Bizottság és az OLAF ne vizsgálódjon a milliárdos megbízások miatt.
Fidelitas botrány: nem írták alá a fehérorosz erőszakot elítélő nyilatkozatot
Belebukik Orbán ha Simonka elkezd beszélni ahogy ígérte?
Lukasenka a választás napján hirtelen elrepült Törökországba
Új szabályokat jelentett be Szijjártó Péter
Orbán Viktor levelet küldött az indiai miniszterelnöknek - mutatjuk mit írt
Orbán Viktor levelet írt: Magyarország és India történelmi barátságáról beszélt....
Gáspár Evelin lett a MasterChef VIP győztese - Szinte nulla tudással érkeztem a műsorba
Negatív rekord: Több tucat osztrák fertőződött meg nyaralás közben
Leszaggatták a szivárványos zászlót amit Karácsony tűzött ki
EU szankció: lépnek Lukasenkáékkal szemben
Orbán elleni csodafegyverről beszél mindenki
Lukasenka a tüntetőknek: Ne merészkedjetek most az utcákra!
Külföld rajtunk röhög: Kásler kezet akart fogni és maszk sincs rajta
Ausztria bajban van: Rekordszámú fertőzött
Januárban ígérte meg Orbán - na mi az?
A kormány nem hallgattatja el a neki nem tetsző véleményeket - most kiderül
Fertőzés - Lezártak egy debreceni idősotthont
Mindenki találgatja mi történik a közmunka körül
Mégsem annyira visszapattanó a magyar gazdaság?
Mészáros emberei átvették az egyik hazai biztosító irányítását
Lovasi András reagált Majka szavaira
Elfogták a budapesti gyilkosság gyanúsítottját
Halál a Balaton felé - Több kilométeres a dugó
Valami röpköd, és nem tudják mi az
Nem kapott babaváró hitelt - az ok elképesztő
Friss: Lezárják a debreceni idősotthonokat
A TEK lecsapott enyingen
Külföld: csak a magyar kormány nem büntetné Fehéroroszországot
Tüntetnek Minszkben, a rendőrség már nem lép közbe
Először lobog szivárványzászló a Városházán
A kikötő amiben tízszer annyi ammónium-nitrátot tárolnak, mint amennyi Bejrútban felrobbant
Majka - Hát, menjen a francba!
Elemző a magyar gazdaságról: A valóság a legrosszabb elképzeléseket is felülmúlta
Hodász atya eltűnik a YouTube-ról - korábban részt vett az Index melletti tüntetésen
Index kártyavár: a fejlesztők többsége is felmondott
Áll a bál: Lázár János feljelentést tesz
Minden borul: váratlanul rossz a GDP-adat
Megkapta az egyik az egyik legnívósabb kitüntetést Müller Cecília!
Kirúgott jegyző, hibás ajánlóívek: aggódnak a választás tisztasága miatt
A régió országai közül a magyar gazdaság zuhant be a legjobban
Felrobbant egy mozdony Biatorbágynál
Baleset: egy kisgyereket mentőhelikopter szállított kórházba
THE POST
COPYRIGHT © 2020. minden jog fenntartva - Impresszum