Kezdőlap   Csatlakozz hozzánk facebookon
Debrecen polgármestere elárulta, hogyan lehet városából fõváros  



Az októberben újraválasztott Papp László interjút adott a hvg.hu-nak. Szóba került az atlétikai világbajnokság, a BMW építkezése, a közbeszerzések kedvenc befutója, a Hunép, illetve a debreceni repülõtér. A polgármester azt is elárulta, kik dolgoznak majd a német autógyárban, illetve megbánta-e, hogy 8 éves gyerekét abba a nemzetközi iskolába íratta, ahol milliós a tandíj.

hvg.hu: Eldõlt, nem Debrecenben lesz a 2023-as atlétikai világbajnokság, hanem ahogyan eredetileg is tervezték, Budapesten. Csalódott?

Papp László: Egyáltalán nem vagyok csalódott. Örülök, hogy Magyarország nem engedi el ezt a lehetõséget.

hvg.hu: Rögtön az elsõ közgyûlésen sietett elfogadtatni egy szándéknyilatkozatot, hogy ha Budapest esetleg visszalépne, Debrecen hajlandó megrendezni a vb-t. Mire volt jó ez a repülõrajt?

P. L.: Fontosnak tartom, hogy ha Magyarország megnyerte a világ egyik legnagyobb sporteseményének rendezési jogát, akkor azt ne engedjük át másnak, tartsuk országon belül. Szerettem volna érzékeltetni, hogy Budapest ebben a tekintetben nincs egyedül a pályán, Debrecen is képes ezt a rendezvényt lebonyolítani, valószínûleg nagyobb költségviselés mellett, mint Budapest. Ha a regionális szállodapiaci helyzetet nézzük, bizonyára kellett volna fejlesztéseket indítani.

hvg.hu: Kiszámolta, hogy mennyivel került volna többe az adófizetõknek, ha Debrecen a befutó?

P. L.: Ilyen számításunk nem volt, egy szándéknyilatkozatot fogadott el a város közgyûlése, és azt gondolom, jótékony hatással voltunk az ügyre, mert talán Budapesten is érzékelték, hogy van alkalmas város, amelyik képes az atlétikai vb lebonyolítására.

hvg.hu: Vállalva azt, hogy ismét eladósodnak?

P. L.: A szállodafejlesztés nem önkormányzati beruházás lett volna, ezt a piac megoldja. Fejlesztési területet pedig tudtunk volna biztosítani az atlétikai centrumhoz: a repülõtér északi oldalán van egy közel 40 hektáros terület, ami a városé, azt tudtuk volna felajánlani az államnak az atlétikai centrum megépítésére.

hvg.hu: A Magyar Innováció Háza Debrecenben épül meg?

P. L.: Erre vonatkozóan még nincs kormánydöntés.

hvg.hu: Ennek is megvan már a helye?

P. L.: Természetesen, mindenre van megoldás.

hvg.hu: Nem érzi úgy, hogy a debrecenieket is meg kellett volna kérdezni?

P. L.: A 2015-ben indított nagy fejlesztési programunk, az Új Fõnix Terv mögött nagyon sok konzultáció van, és egy másik program, a Debrecen 2030 is számos egyeztetésen ment már keresztül, ezt a jövõben is folytatjuk, utóbbinak része a Magyar Innováció Háza is.

hvg.hu: Tegyük fel, hogy a konzultáció azzal az eredménnyel zárul, hogy a debreceniek köszönik, nem kérnek a Magyar Innováció Házából, Ön is el tudja majd engedni?

P. L.: Olyat eleve nem csinálunk, amit a debreceniek nem akarnak. Mindennek van támogatója és ellenzõje. Ezt a kérdést egyébként fel lehetne tenni a BMW-beruházás kapcsán is, de mindenben, különösen gazdaságfejlesztési kérdésekben nem lehet elõzetes konzultációt folytatni. Egyébként 2018-ban a bejelentés után mértük, hogy a debreceniek milyen mértékben támogatják a BMW debreceni gyárépítését. A megkérdezettek 94 százaléka támogatta a beruházást.

hvg: Ha már szóba hozta a BMW debreceni építkezését, Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke a hvg.hu-nak adott interjújában úgy fogalmazott, hogy ha a magyar kormány nem adott volna milliárdokat a német autógyárnak, az nem jött volna ide. Mit szól ehhez?

P. L.: Ez nagyon összetett dolog, és szerintem Parragh elnök úr csak egy kicsi szeletét látja az ügynek, amikor így nyilatkozik. Mindegyik kormány, amelyik versenyben volt ezért a beruházásért, nagyon komoly vállalásokat tett, illetve tett volna annak érdekében, hogy nyerjen. Magyarország nem egyedül volt, több mint 50 helyszín versenyzett ezért a beruházásért. A magyar kormány nagyságrendjéhez képest nem egy kimagaslóan magas összeggel támogatja ezt a beruházást. Abban, hogy Magyarországnak sikerült ezt a hatalmas lehetõséget megszerezni, benne van, hogy Debrecen kiérlelt város- és gazdaságfejlesztési stratégiával rendelkezik, oktatási rendszere kellõen fejlett ahhoz, hogy biztosítsa egy ilyen nagyságrendû vállalat számára szükséges szakképzett munkaerõt, benne van a városra jellemzõ életminõség és fejlettségi szint, és az, hogy Debrecenben nemzetközi repülõtér mûködik. Összességében tehát nem csak arról van szó, hogy azért döntött a BMW Debrecen mellett, mert a kormány támogatja ezt a beruházást.

hvg.hu: Nyilván Ön is hallotta, hogy a debreceniek attól tartanak, határon túli vendégmunkások dolgoznak majd a gyártósorokon, nem pedig a helyiek.

P. L.: Ezt alapvetõen azok állítják, akik nem ismerik a város stratégiáját, a debreceni oktatás helyzetét. Mi a munkaerõpiaci kihívások megoldásában a Debrecenben tanuló diákokra, a város oktatási rendszerére építünk, amely évek óta növekszik. A 2015-2016-os tanévhez képest a 2018-2019-es tanévben 30 százalékkal több gyerek tanul a debreceni szakképzési rendszerében, és dinamikus növekedés jellemzi a Debreceni Egyetem mérnökképzését is.

hvg.hu: És ön szerint ezek a fiatalok miután végeztek, egyenesen besétálnak majd a BMW-gyárba?

P. L.: Több, mint 10 éve dolgozunk azon, hogy a debreceni oktatás és gazdaság kéz a kézben járjon, a debreceni gazdaság munkaerõigényét az oktatási rendszer ki fogja tudni szolgálni. Egy globalizálódó világban ugyanakkor azt sem mondom, hogy nem fognak külföldiek dolgozni a gyárban, más üzemekben most is dolgoznak. Több mint 6 ezer külföldi diákunk van több mint 100 országból, akik közül lehet, hogy nagyon sokan azért választják a Debreceni Egyetem mérnöki képzéseit, mert megfordul a fejükben, hogy esetleg itt dolgozzanak. Vannak köztük Erdélybõl, Ukrajnából, Kínából, az Egyesült Államokból vagy Nyugat-Európából érkezõk.

hvg.hu Aláírták a BMW-vel az adásvételi szerzõdést. Jó üzletet csináltak, elégedett a forint-euró árfolyammal? Azért kérdezem, mert ahogyan azt korábban a hvg.hu is megírta, voltak az ügyben fenntartásai.

P. L.: Amikor a BMW-vel az elõszerzõdést megkötöttük, létrehoztunk egy olyan biztosítási ügyletet a finanszírozó Erste bankkal, amely az árfolyamkockázatot kiiktatta. Úgyhogy abszolút nyugodtan alszom. A mi nyereségünk itt abban van, hogy pluszmunkahelyek jönnek létre, illetve a városnak jelentõs helyi adóbevétele származik majd ebbõl a beruházásból.

hvg.hu: 44 milliárd forintnyi hitelt vett fel a város földvásárlásra.

P. L.: Nem a földvásárlásra, ez egy tévedés. A teljes ipari terület kialakítására.

hvg.hu: Az utak, közmûvek építésére a kormány adott további 128 milliárd forintot. Mire ment el a 44 milliárd?

P. L.: Talajstabilizálásra, földmunkákra, régészetre. Több mint 2 millió köbméter földet kell megmozgatni, több ezer tonna talajstabilizáló anyagot bedolgozni és több kilométer csapadékvíz-elvezetést biztosító dréncsövet és árokrendszert kiépíteni. A 400 hektár korábban mezõgazdasági termõterület volt, ahhoz, hogy ezen gyárat lehessen építeni, a talajt elõ kell készíteni, ennek a kivitelezõje a Market.

hvg.hu: Hogyan sikerült a debreceniekkel elfogadtatnia, hogy eladósodnak? Az Orbán-kormány kíméletlenül ostorozta a megelõzõ 8 év eladósodását.

P. L.: Ez egy rövid lejáratú hitel felvétele. Amikor az iparterület-fejlesztésnek a végére érünk, és átadjuk a BMW-nek, az kifizeti azt az összeget, amelyet a város az iparterület kialakítására költött, és a hitelt visszafizetjük. Fontosnak tartom azonban rögzíteni, hogy a városi és állami forrásokból megvalósuló fejlesztés az Észak-Nyugati Gazdasági Övezetben egy új iparterület kialakítását szolgálja, ez nemcsak a BMW, hanem más iparvállalatok, beszállítók letelepedését is fogja biztosítani.

hvg.hu: Ha már hitel és eladósodás, a város vagyonkezelõ vállalata 60-40 százalékos részesedéssel ingatlanfejlesztõ céget alapított Debrecen és a kormány kedvenc vállalatával a Hunéppel, irodaházépítésbe fogtak, amihez 8 milliárd forint hitelt vettek fel az OTP-tõl. Hogy áll ez a projekt?

P. L.: Lezártuk, a vagyonkezelõ eladta az irodaházat. Túl nagy volumenû volt a beruházás ahhoz, hogy nyugodt szívvel azt tudtam volna rá mondani, csak az önkormányzat saját vállalkozói vagyonának a felhasználásával valósuljon meg, ezért volt közös a projekt egy piaci szereplõvel. Piaci szemlélettel, hozzáállással vágtunk bele ebbe a fejlesztésbe, lezártuk, kiszálltunk belõle, és ma már nem a város kockázata ennek az irodaháznak a megtöltése.

hvg.hu: Mitõl olyan népszerû a Hunép a Debrecenben, hogy sorra nyeri a közbeszerzéseket?

P. L.: Egy debreceni vállalat Debrecenben népszerû.

hvg.hu: Ennyi?

P. L.: Mi más? (nevet) Értem a célzását, természetesen, és azt tudom mondani, hogy mi nem alkalmazunk meghívásos közbeszerzési eljárásokat, csak nyíltakat.

hvg.hu: És mit ad Isten, mindig a Hunép a legjobb?

P. L.: A Hunép két beruházást visz most, az egyik a fürdõfejlesztés, a másikat meg lezártuk, az a nemzetközi iskola volt. Ezen kívül 20-30 másik kivitelezõvel dolgozik a város.

hvg.hu: A nemzetközi iskola mennyi pénzébe kerül az önkormányzatnak?

P. L.: Ebben az évben 250 millió forintos támogatást adtunk. Valószínûleg 4-5 évig még finanszíroznia kell a városnak, amíg óvodától a gimnáziumig meg nem telik gyerekekkel. Az elsõ évet 60 kisdiákkal kezdjük, 50-et terveztünk.

hvg.hu: Köztük az ön gyerekével. Megbánta, hogy ide íratta iskolába?

P. L.: A választási kampányban is elmondtam, hogy a gyermekemrõl nem nyilatkozom. Szerintem az, hogy egy 8 éves kislány hova jár iskolába, az nem éppen a közre tartozik, az belsõ családi ügy.

hvg.hu: Ön szerint nincs rossz üzenete? Mégpedig az, hogy Ön nem bízik az állami közoktatásban.

P. L.: Ha visszagondol a beszélgetésünk elejére, akkor ön is tudja, hogy milyen véleménnyel vagyok az állami oktatásról. Annak a városnak, amelyik részben az oktatási rendszerének köszönhetõen olyan befektetõket tud megnyerni magának, mint a BMW vagy a Continental, nem kell bizonygatnia, hogy az állam jó oktatási rendszert mûködtet és tart fenn.

hvg.hu: És abból a szempontból sincs ennek a döntésnek rossz üzenete, hogy mindenki, az adófizetõk állták ennek az iskolának a felépítését, hiszen a Modern Városok Programban, 3,3 milliárd forintból épült, használni mégis csak az tudja, akinek a családja ki tudja fizetni a több millió forintos tandíjat?

P. L.: Látja, ez is egy beragadt toposz. A debreceni önkormányzat közgyûlése augusztus végén írta ki azt a pályázatot, amely alapján bármely debreceni kisdiák jelentkezhet a nemzetközi iskolába, a nyelvi ismeretek sem jelentenek feltétlenül akadályt. Az önkormányzat finanszírozza a tanulási költségeket. Akinek a képességei megvannak, annak minden esélye megvan, hogy a nemzetközi iskolában tanuljon. A pályázat még nem zárult le, az iskola szakmai testülete fogja eldönteni, hogy kik kerüljenek be.

hvg.hu: A repülõteret miért vették vissza?

P. L.: Azért, mert a debreceni egy növekedésben lévõ repülõtér, az állam jelentõs összegekkel támogatja a mûködését és reményeim szerint a fejlesztését is fogja. Az üzemeltetõ céget vettük vissza többségében önkormányzati tulajdonba, a repülõtér mint ingatlan, teljes egészében az önkormányzaté. Szerintem teljesen más megítélése van, ha egy többségében önkormányzati tulajdonú céget támogat akár az önkormányzat, akár az állam, mintha egy többségében magántulajdonúval tenné ezt. Három repülõtér van ebben a régióban, a kassai, a debreceni és a nagyváradi, ennek a régiónak az a város lesz a központja, amelyik közlekedési szempontból is be tudja tölteni a centrum szerepét.

hvg.hu: A debreceni esetében egy masszívan veszteséges repülõtérrõl beszélünk.

P. L.: Sok minden van, ami masszívan veszteséges, ha önmagában vizsgáljuk. De ha összefüggéseiben nézzük, és azt mondjuk, hogy ebben az évben 400 millió forintnyi állami támogatást kell biztosítani a repülõtér mûködéséhez, de a város és a régió nagy gazdasági sikereinek elérésében ennek a repülõtérnek fontos szerepe van, akkor én azt gondolom, érdemes azt fenntartani és mûködtetni. Hiszen közvetetten hozzájárul sok ezer munkahely és a támogatást nagyságrendekkel meghaladó adóbevétel létrejöttéhez.

hvg.hu: Meddig kell az államnak százmilliókkal a debreceni repülõtérért helytállnia?

P. L.: A következõ évtized elsõ felében még mindenképpen, és remélem, amint növekedést érünk el az utaslétszámban, erre már nem lesz szükség. Most 600 ezer utasa van a repülõtérnek, ezt meg kellene legalább duplázni. Ez egy fontos és szükséges támogatás.

hvg.hu: Lesz-e Debrecenbõl fõváros?

P. L.: Bizonyos értelemben már most is az, regionális fõváros gazdasági, oktatási, kulturális, közlekedési, vallási értelemben, de még tudnám sorolni. Nekünk, debrecenieknek egyébként jólesik ez a polémia, hogy lehet-e Debrecenbõl fõváros, a város jelentõségét mutatja. Szuperlatívuszokban tudok a fõvárosról beszélni, szeretem Budapestet, és senki nem gondolja azt, még itt Debrecenben sem, hogy le kellene cserélni az ország fõvárosát, a kormány, a parlament és mindenki költözzön át Debrecenbe. Tarlós István kitûnõ fõpolgármester volt, irányításával Európa vezetõ fõvárosai közé fejlõdött Budapest. Amirõl mi beszélünk, az egy másik fõváros, abból a gondolatból táplálkozik, hogy az I. világháború után Magyarországon a fõvároshoz mérhetõ vidéki városok – Pozsony, Kassa, Kolozsvár, Brassó, Újvidék, Szabadka – az országhatárokon kívülre kerültek. Magyarország egyközpontú ország lett, miközben Szlovákia is rendelkezik két meghatározó várossal, Pozsonnyal és Kassával, Lengyelországról, Romániáról, Csehországról nem is beszélve. Debrecen úgy képzeli el a maga fõvárosi szerepkörét, hogy egyfajta integráló erõvel bír Kelet-Magyarország, a Partium, Kárpátalja, és akár még Kelet-Szlovákia vonatkozásában is. Ez tehát nem azt jelenti, hogy no Budapest és yes Debrecen. Egyébként maga a miniszterelnök fogalmazott úgy, amikor a magyar–ukrán miniszterelnöki találkozó volt itt Debrecenben, hogy szeretné megmutatni, van egy másik fõváros is, nem csak Budapestbõl áll az ország. Ez egy pozitív dolog, nem kell emiatt féltékenynek lenni Budapesten Debrecenre.

Ez is érdekelhet:
                             
Ezek érdekelték olvasóinkat leginkább
Nyugdíj botrány: 32 milliárd forinttal hitelezhették meg a magyar államot a nyugdíjasok
Óriási a tiltakozás Ördög Nóráék balatoni kisboltja ellen
Újabb 11 honvédelmi sportközpont építésébe kezd bele Orbán
Milliárdosok borászatát is közpénz-milliókkal támogatja az Orbán-kormány
Néhány millió forint vissza nem térítendő állami támogatás nem csak a szerényebb lehetőséggel bíró kisvállalkozóknak jön jól, hanem az ország leggazdagabb emberei is előszerettel k...
  
Magyarország egymilliárd dollárért vesz rakétarendszert az Egyesült Államoktól
Az Egyesült Államoktól vesz légvédelmi rakétarendszert a Magyar Honvédség - a mintegy egymilliárd dolláros beszerzésről szóló szándéknyilatkozatot Benkő Tibor honvédelmi miniszter é...
  
Orbán döntött: egymilliárd dollárért vesz légvédelmi rakétarendszert az Egyesült Államoktól
Az Egyesült Államoktól vesz légvédelmi rakétarendszert a Magyar Honvédség - a mintegy egymilliárd dolláros beszerzésről szóló szándéknyilatkozatot Benkő Tibor honvédelmi miniszter é...
  
525 millióért vettek Mészáros Lőrincék medencés nyaralónak látszó gyümölcsöst Tihanyban
Vélhetően nincs még egy olyan nemzeti park a világon, melynek területén annyi luxusnyaralónak látszó gazdasági épület lenne, mint Tihany egyik páratlan panorámát kínáló területén, ...
  
Kezdeményezték a megvádolt Simonka György kizárását a pártból
A Magyar Narancs információi szerint Simonka György parlamenti képviselő pártbeli kizárását kezdeményezte Ruck Márton medgyesegyházi fideszes csoportelnök, mert szerinte árt a Fidesz jó...
  
Hatósági házi karanténba került az újfehértói polgármester
Néhány napja hatósági házi karanténba került egy újfehértói önkormányzati helyiségben rendezett magánrendezvény összes résztvevője, miután az eseményen részt vett egy igazolt koro...
  
Csak negatív PCR-teszttel kezdhetik meg a tanévet a Semmelweis Egyetem elsőévesei
Vegyes tervekkel készülnek a nagy magyarországi egyetemek az ősszel kezdődő tanévre: a Semmelweis Egyetem például negatív PCR-tesztet kér minden elsőévestől, az ELTE pedig hibrid oktatá...
  
Breaking - Négy Fradi-pólós vírustesztje pozitív lett
A címvédő FTC-Telekom Waterpolo együttesénél a szerda reggeli koronavírus-tesztelés során négy játékos pozitív mintát produkált, ezért a Magyar Vízilabda Szövetség úgy döntött, h...
  
Vonatgázolás! - Sürgősen vérre van szüksége a biciklis fiúnak
Sürgősen vérre van szüksége annak a fiatalnak, akit a balatonszemesi átjáróban gázolt el egy vonat. Intenzív osztályon ápolják az a fiatal fiút, akit 3 hete gázolt el a Keszthelyről a...
  
Megszólalt Ördög Nóra: mindenki támadja őket
Ördög Nóráék balatonakarattyai kisboltja hatalmas forgalmat bonyolít. A kicsi utca, ahol a bolt található most tele van parkoló autóval. A környék lakói nyílt levelet írtak, amely utá...
  
Tragédia: 60 fokos autóban hagyták a 3 éves gyereküket
A szörnyű tragédia körülményei egyelőre tisztázatlanok, ugyanis a szülők igen ellentmondásos történetet adtak elő a rendőröknek hároméves kisfiuk kínkeserves haláláról. A 21 év...
  
170 milliós beszerzés egy forintot sikerült az MNB-nek lealkudnia
A jegybank forintcímletekben ki sem fejezhető összeget spórolt a magyar adófizetőknek. A négy, közelmúltban megrendelt grandiózus szobor után ezúttal 17 Bak Imre festményt szerez be a j...
  
Fejenként 150 ezer forintos gyorssegély - mutatjuk kik kaphatják meg
A programot a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége (MAKSZ) gondozza. Egy, az iparágra szakosodott álláskereső oldalt is létrehoztak. A koronavírus-járvány miatt állás...
  
Vidnyánszky megszerezte az irányítást az SZFE fölött
Bár sem az intézmény, sem Vidnyánszky Attila nem tájékoztatta róla a nyilvánosságot, az Átlátszó felületén benyújtott közérdekű adatigénylés során kiderült, hogy Vidnyánszk...
  
Lezárták a szentendrei belváros egy részét - sehol a felújításra ígért állami forrás
Napok óta nem látogatható Szentendre egyik legszebb belvárosi tere, a Templom tér, mert a városvezetés szerint balesetveszélyessé váltak az oda vezető utak - írja a 24.hu. A Templomdomb m...
  
Nem jönnek a kormány által megígért milliárdok
A kormány még 2017-ben, tehát a helyi ellenzék győzelme előtt határozott arról, hogy Szentendre és Vác több milliárd forintot kap a két település történelmi belvárosában található...
  
Talpra magyar, hí a haza! - Biztos megélhetés, kiszámítható életpálya
Nagy elhatározás kell ahhoz, hogy valaki a katonai szolgálatot válassza hivatásul. A civil életből érkező lelkes jelentkezőknek az egyenruhások - elsőre bonyolult - szokatlan világa sok k...
  
Bakondi aggódik: nőtt a migránstömeg miatti fertőzési veszély
A migránstömeg miatti fertőzési veszély a korábbi időszakhoz képest jelentősen emelkedett - jelentette ki a miniszterelnök belbiztonsági főtanácsadója az M1 aktuális csatorna vasárnap ...
  
Pétfürdő retteg: Ha az felrobbanna, nemcsak nekünk lenne annyi
Alaposan felkavarta a kedélyeket a bejrúti robbanás a Várpalota melletti Pétfürdőn. Nem véletlenül: a libanoni főváros kikötőjében 2750 tonna ammónium-nitrát robbant fel, elképesztő ...
  
Novák Katalin: Magyarországon érdemes tanulni, dolgozni és családot alapítani is
Augusztus 12. hivatalosan is a fiatalok világnapja, amelynek alkalmából Novák Katalin, az Emberi Erőforrások Minisztériumának család- és ifjúságügyért felelős államtitkára egy videót...
  
Mit dolgozik Orbán minisztere, hogy havi hatmilliót keres?
Magyarország — Eddig meglehetősen keveset lehetett hallani Süli Jánosról (64), most azonban talán többen az emlékezetükbe vésik majd a nevét. Sülit 2017-ben nevezték ki a Paksi Atomerő...
  
Egy fűnyíró férfit szúrtak hátba - magyar valóság
Egy szóváltást követően késeltek meg egy fűnyíró férfit Marcaliban. Nyolc napon túl gyógyuló sérüléseket szerzett az a férfi, akit kedden délelőtt szúrtak hátba Marcaliban. A sé...
  
De miért aludt Hajdú Péter Demcsák Zsuzsával?
Kötetlen beszélgetéseket láthatunk majd a Life Tv ősz elején induló, Összezárva Hajdú Péterrel című műsorában, amelynek első vendége Demcsák Zsuzsa lesz: a tévés elárulta, kifejez...
  
Óriási a tiltakozás Ördög Nóráék balatoni kisboltja ellen
Nyílt levélben közölték a balatonakarattyaiak. megelégelték, hogy Ördög Nóra és Nánási Pál kisboltja rendkívül nagy forgalmat generál környékükön: a balatoni város lakóközöss...
  
Még az étterem vezetőjét is elvitték - áll a bál a megvert magyar focista ügyében
Kiderült: még az étterem vezetője is Busai Attiláék felé rúgott, amikor a labdarúgót agyba-főbe verték a napokban. Ahogyan azt korábban a Blikk is megírta, egyik olvasónk szemtanúja v...
  
Egy orosz fővállalkozó akar ismét vásárolni Pakson
Augusztus 10-ig jelentkezhettek az érdeklődő cégek a még július 29-én kiírt tenderre. Az új paksi blokk építését bonyolító, orosz tulajdonú ASZE Mérnöki Vállalat Rt. viszonylagos r...
  
Nyugdíj botrány: 32 milliárd forinttal hitelezhették meg a magyar államot a nyugdíjasok
Az idei alacsony nyugdíjemelés miatt rengeteg pénzt buknak átmenetileg a nyugdíjasok. A friss adatok alapján gyakorlatilag biztosra vehető, hogy novemberben érkezik a nyugdíjkiegészítés. ...
  
Bekövetkezett amitől féltek - Fehéroroszországban lekapcsolták az internetet
A fehérorosz elnök az internet lekapcsolásával akar véget vetni a tüntetéseknek. Aljakszandr Lukasenka fehérorosz elnök gyakorlatilag lekapcsoltatta az internetet egész Fehéroroszországb...
  
Gödi botrány: Újabb 30 napra felfüggesztették a polgármestert
Egy kis híján botrányba fulladt ülésen szavazta meg a gödi képviselőtestület Balogh Csaba újabb felfüggesztését. A gödi képviselőtestület augusztus 11-i, nyilvános ülésén újabb...
  
Az USa bajban van: Egy nap alatt 52 ezer új fertőzött
Így már 5,1 milliónál is több esetet regisztráltak az országban. A baltimore-i Johns Hopkins egyetem és kórház kedd esti adatai szerint az Egyesült Államokban kedden több mint 52 ezer...
  
THE POST
COPYRIGHT © 2020. minden jog fenntartva - Impresszum
Debrecen polgármestere elárulta, hogyan lehet városából fõváros


Az októberben újraválasztott Papp László interjút adott a hvg.hu-nak. Szóba került az atlétikai világbajnokság, a BMW építkezése, a közbeszerzések kedvenc befutója, a Hunép, illetve a debreceni repülõtér. A polgármester azt is elárulta, kik dolgoznak majd a német autógyárban, illetve megbánta-e, hogy 8 éves gyerekét abba a nemzetközi iskolába íratta, ahol milliós a tandíj.

hvg.hu: Eldõlt, nem Debrecenben lesz a 2023-as atlétikai világbajnokság, hanem ahogyan eredetileg is tervezték, Budapesten. Csalódott?

Papp László: Egyáltalán nem vagyok csalódott. Örülök, hogy Magyarország nem engedi el ezt a lehetõséget.

hvg.hu: Rögtön az elsõ közgyûlésen sietett elfogadtatni egy szándéknyilatkozatot, hogy ha Budapest esetleg visszalépne, Debrecen hajlandó megrendezni a vb-t. Mire volt jó ez a repülõrajt?

P. L.: Fontosnak tartom, hogy ha Magyarország megnyerte a világ egyik legnagyobb sporteseményének rendezési jogát, akkor azt ne engedjük át másnak, tartsuk országon belül. Szerettem volna érzékeltetni, hogy Budapest ebben a tekintetben nincs egyedül a pályán, Debrecen is képes ezt a rendezvényt lebonyolítani, valószínûleg nagyobb költségviselés mellett, mint Budapest. Ha a regionális szállodapiaci helyzetet nézzük, bizonyára kellett volna fejlesztéseket indítani.

hvg.hu: Kiszámolta, hogy mennyivel került volna többe az adófizetõknek, ha Debrecen a befutó?

P. L.: Ilyen számításunk nem volt, egy szándéknyilatkozatot fogadott el a város közgyûlése, és azt gondolom, jótékony hatással voltunk az ügyre, mert talán Budapesten is érzékelték, hogy van alkalmas város, amelyik képes az atlétikai vb lebonyolítására.

hvg.hu: Vállalva azt, hogy ismét eladósodnak?

P. L.: A szállodafejlesztés nem önkormányzati beruházás lett volna, ezt a piac megoldja. Fejlesztési területet pedig tudtunk volna biztosítani az atlétikai centrumhoz: a repülõtér északi oldalán van egy közel 40 hektáros terület, ami a városé, azt tudtuk volna felajánlani az államnak az atlétikai centrum megépítésére.

hvg.hu: A Magyar Innováció Háza Debrecenben épül meg?

P. L.: Erre vonatkozóan még nincs kormánydöntés.

hvg.hu: Ennek is megvan már a helye?

P. L.: Természetesen, mindenre van megoldás.

hvg.hu: Nem érzi úgy, hogy a debrecenieket is meg kellett volna kérdezni?

P. L.: A 2015-ben indított nagy fejlesztési programunk, az Új Fõnix Terv mögött nagyon sok konzultáció van, és egy másik program, a Debrecen 2030 is számos egyeztetésen ment már keresztül, ezt a jövõben is folytatjuk, utóbbinak része a Magyar Innováció Háza is.

hvg.hu: Tegyük fel, hogy a konzultáció azzal az eredménnyel zárul, hogy a debreceniek köszönik, nem kérnek a Magyar Innováció Házából, Ön is el tudja majd engedni?

P. L.: Olyat eleve nem csinálunk, amit a debreceniek nem akarnak. Mindennek van támogatója és ellenzõje. Ezt a kérdést egyébként fel lehetne tenni a BMW-beruházás kapcsán is, de mindenben, különösen gazdaságfejlesztési kérdésekben nem lehet elõzetes konzultációt folytatni. Egyébként 2018-ban a bejelentés után mértük, hogy a debreceniek milyen mértékben támogatják a BMW debreceni gyárépítését. A megkérdezettek 94 százaléka támogatta a beruházást.

hvg: Ha már szóba hozta a BMW debreceni építkezését, Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke a hvg.hu-nak adott interjújában úgy fogalmazott, hogy ha a magyar kormány nem adott volna milliárdokat a német autógyárnak, az nem jött volna ide. Mit szól ehhez?

P. L.: Ez nagyon összetett dolog, és szerintem Parragh elnök úr csak egy kicsi szeletét látja az ügynek, amikor így nyilatkozik. Mindegyik kormány, amelyik versenyben volt ezért a beruházásért, nagyon komoly vállalásokat tett, illetve tett volna annak érdekében, hogy nyerjen. Magyarország nem egyedül volt, több mint 50 helyszín versenyzett ezért a beruházásért. A magyar kormány nagyságrendjéhez képest nem egy kimagaslóan magas összeggel támogatja ezt a beruházást. Abban, hogy Magyarországnak sikerült ezt a hatalmas lehetõséget megszerezni, benne van, hogy Debrecen kiérlelt város- és gazdaságfejlesztési stratégiával rendelkezik, oktatási rendszere kellõen fejlett ahhoz, hogy biztosítsa egy ilyen nagyságrendû vállalat számára szükséges szakképzett munkaerõt, benne van a városra jellemzõ életminõség és fejlettségi szint, és az, hogy Debrecenben nemzetközi repülõtér mûködik. Összességében tehát nem csak arról van szó, hogy azért döntött a BMW Debrecen mellett, mert a kormány támogatja ezt a beruházást.

hvg.hu: Nyilván Ön is hallotta, hogy a debreceniek attól tartanak, határon túli vendégmunkások dolgoznak majd a gyártósorokon, nem pedig a helyiek.

P. L.: Ezt alapvetõen azok állítják, akik nem ismerik a város stratégiáját, a debreceni oktatás helyzetét. Mi a munkaerõpiaci kihívások megoldásában a Debrecenben tanuló diákokra, a város oktatási rendszerére építünk, amely évek óta növekszik. A 2015-2016-os tanévhez képest a 2018-2019-es tanévben 30 százalékkal több gyerek tanul a debreceni szakképzési rendszerében, és dinamikus növekedés jellemzi a Debreceni Egyetem mérnökképzését is.

hvg.hu: És ön szerint ezek a fiatalok miután végeztek, egyenesen besétálnak majd a BMW-gyárba?

P. L.: Több, mint 10 éve dolgozunk azon, hogy a debreceni oktatás és gazdaság kéz a kézben járjon, a debreceni gazdaság munkaerõigényét az oktatási rendszer ki fogja tudni szolgálni. Egy globalizálódó világban ugyanakkor azt sem mondom, hogy nem fognak külföldiek dolgozni a gyárban, más üzemekben most is dolgoznak. Több mint 6 ezer külföldi diákunk van több mint 100 országból, akik közül lehet, hogy nagyon sokan azért választják a Debreceni Egyetem mérnöki képzéseit, mert megfordul a fejükben, hogy esetleg itt dolgozzanak. Vannak köztük Erdélybõl, Ukrajnából, Kínából, az Egyesült Államokból vagy Nyugat-Európából érkezõk.

hvg.hu Aláírták a BMW-vel az adásvételi szerzõdést. Jó üzletet csináltak, elégedett a forint-euró árfolyammal? Azért kérdezem, mert ahogyan azt korábban a hvg.hu is megírta, voltak az ügyben fenntartásai.

P. L.: Amikor a BMW-vel az elõszerzõdést megkötöttük, létrehoztunk egy olyan biztosítási ügyletet a finanszírozó Erste bankkal, amely az árfolyamkockázatot kiiktatta. Úgyhogy abszolút nyugodtan alszom. A mi nyereségünk itt abban van, hogy pluszmunkahelyek jönnek létre, illetve a városnak jelentõs helyi adóbevétele származik majd ebbõl a beruházásból.

hvg.hu: 44 milliárd forintnyi hitelt vett fel a város földvásárlásra.

P. L.: Nem a földvásárlásra, ez egy tévedés. A teljes ipari terület kialakítására.

hvg.hu: Az utak, közmûvek építésére a kormány adott további 128 milliárd forintot. Mire ment el a 44 milliárd?

P. L.: Talajstabilizálásra, földmunkákra, régészetre. Több mint 2 millió köbméter földet kell megmozgatni, több ezer tonna talajstabilizáló anyagot bedolgozni és több kilométer csapadékvíz-elvezetést biztosító dréncsövet és árokrendszert kiépíteni. A 400 hektár korábban mezõgazdasági termõterület volt, ahhoz, hogy ezen gyárat lehessen építeni, a talajt elõ kell készíteni, ennek a kivitelezõje a Market.

hvg.hu: Hogyan sikerült a debreceniekkel elfogadtatnia, hogy eladósodnak? Az Orbán-kormány kíméletlenül ostorozta a megelõzõ 8 év eladósodását.

P. L.: Ez egy rövid lejáratú hitel felvétele. Amikor az iparterület-fejlesztésnek a végére érünk, és átadjuk a BMW-nek, az kifizeti azt az összeget, amelyet a város az iparterület kialakítására költött, és a hitelt visszafizetjük. Fontosnak tartom azonban rögzíteni, hogy a városi és állami forrásokból megvalósuló fejlesztés az Észak-Nyugati Gazdasági Övezetben egy új iparterület kialakítását szolgálja, ez nemcsak a BMW, hanem más iparvállalatok, beszállítók letelepedését is fogja biztosítani.

hvg.hu: Ha már hitel és eladósodás, a város vagyonkezelõ vállalata 60-40 százalékos részesedéssel ingatlanfejlesztõ céget alapított Debrecen és a kormány kedvenc vállalatával a Hunéppel, irodaházépítésbe fogtak, amihez 8 milliárd forint hitelt vettek fel az OTP-tõl. Hogy áll ez a projekt?

P. L.: Lezártuk, a vagyonkezelõ eladta az irodaházat. Túl nagy volumenû volt a beruházás ahhoz, hogy nyugodt szívvel azt tudtam volna rá mondani, csak az önkormányzat saját vállalkozói vagyonának a felhasználásával valósuljon meg, ezért volt közös a projekt egy piaci szereplõvel. Piaci szemlélettel, hozzáállással vágtunk bele ebbe a fejlesztésbe, lezártuk, kiszálltunk belõle, és ma már nem a város kockázata ennek az irodaháznak a megtöltése.

hvg.hu: Mitõl olyan népszerû a Hunép a Debrecenben, hogy sorra nyeri a közbeszerzéseket?

P. L.: Egy debreceni vállalat Debrecenben népszerû.

hvg.hu: Ennyi?

P. L.: Mi más? (nevet) Értem a célzását, természetesen, és azt tudom mondani, hogy mi nem alkalmazunk meghívásos közbeszerzési eljárásokat, csak nyíltakat.

hvg.hu: És mit ad Isten, mindig a Hunép a legjobb?

P. L.: A Hunép két beruházást visz most, az egyik a fürdõfejlesztés, a másikat meg lezártuk, az a nemzetközi iskola volt. Ezen kívül 20-30 másik kivitelezõvel dolgozik a város.

hvg.hu: A nemzetközi iskola mennyi pénzébe kerül az önkormányzatnak?

P. L.: Ebben az évben 250 millió forintos támogatást adtunk. Valószínûleg 4-5 évig még finanszíroznia kell a városnak, amíg óvodától a gimnáziumig meg nem telik gyerekekkel. Az elsõ évet 60 kisdiákkal kezdjük, 50-et terveztünk.

hvg.hu: Köztük az ön gyerekével. Megbánta, hogy ide íratta iskolába?

P. L.: A választási kampányban is elmondtam, hogy a gyermekemrõl nem nyilatkozom. Szerintem az, hogy egy 8 éves kislány hova jár iskolába, az nem éppen a közre tartozik, az belsõ családi ügy.

hvg.hu: Ön szerint nincs rossz üzenete? Mégpedig az, hogy Ön nem bízik az állami közoktatásban.

P. L.: Ha visszagondol a beszélgetésünk elejére, akkor ön is tudja, hogy milyen véleménnyel vagyok az állami oktatásról. Annak a városnak, amelyik részben az oktatási rendszerének köszönhetõen olyan befektetõket tud megnyerni magának, mint a BMW vagy a Continental, nem kell bizonygatnia, hogy az állam jó oktatási rendszert mûködtet és tart fenn.

hvg.hu: És abból a szempontból sincs ennek a döntésnek rossz üzenete, hogy mindenki, az adófizetõk állták ennek az iskolának a felépítését, hiszen a Modern Városok Programban, 3,3 milliárd forintból épült, használni mégis csak az tudja, akinek a családja ki tudja fizetni a több millió forintos tandíjat?

P. L.: Látja, ez is egy beragadt toposz. A debreceni önkormányzat közgyûlése augusztus végén írta ki azt a pályázatot, amely alapján bármely debreceni kisdiák jelentkezhet a nemzetközi iskolába, a nyelvi ismeretek sem jelentenek feltétlenül akadályt. Az önkormányzat finanszírozza a tanulási költségeket. Akinek a képességei megvannak, annak minden esélye megvan, hogy a nemzetközi iskolában tanuljon. A pályázat még nem zárult le, az iskola szakmai testülete fogja eldönteni, hogy kik kerüljenek be.

hvg.hu: A repülõteret miért vették vissza?

P. L.: Azért, mert a debreceni egy növekedésben lévõ repülõtér, az állam jelentõs összegekkel támogatja a mûködését és reményeim szerint a fejlesztését is fogja. Az üzemeltetõ céget vettük vissza többségében önkormányzati tulajdonba, a repülõtér mint ingatlan, teljes egészében az önkormányzaté. Szerintem teljesen más megítélése van, ha egy többségében önkormányzati tulajdonú céget támogat akár az önkormányzat, akár az állam, mintha egy többségében magántulajdonúval tenné ezt. Három repülõtér van ebben a régióban, a kassai, a debreceni és a nagyváradi, ennek a régiónak az a város lesz a központja, amelyik közlekedési szempontból is be tudja tölteni a centrum szerepét.

hvg.hu: A debreceni esetében egy masszívan veszteséges repülõtérrõl beszélünk.

P. L.: Sok minden van, ami masszívan veszteséges, ha önmagában vizsgáljuk. De ha összefüggéseiben nézzük, és azt mondjuk, hogy ebben az évben 400 millió forintnyi állami támogatást kell biztosítani a repülõtér mûködéséhez, de a város és a régió nagy gazdasági sikereinek elérésében ennek a repülõtérnek fontos szerepe van, akkor én azt gondolom, érdemes azt fenntartani és mûködtetni. Hiszen közvetetten hozzájárul sok ezer munkahely és a támogatást nagyságrendekkel meghaladó adóbevétel létrejöttéhez.

hvg.hu: Meddig kell az államnak százmilliókkal a debreceni repülõtérért helytállnia?

P. L.: A következõ évtized elsõ felében még mindenképpen, és remélem, amint növekedést érünk el az utaslétszámban, erre már nem lesz szükség. Most 600 ezer utasa van a repülõtérnek, ezt meg kellene legalább duplázni. Ez egy fontos és szükséges támogatás.

hvg.hu: Lesz-e Debrecenbõl fõváros?

P. L.: Bizonyos értelemben már most is az, regionális fõváros gazdasági, oktatási, kulturális, közlekedési, vallási értelemben, de még tudnám sorolni. Nekünk, debrecenieknek egyébként jólesik ez a polémia, hogy lehet-e Debrecenbõl fõváros, a város jelentõségét mutatja. Szuperlatívuszokban tudok a fõvárosról beszélni, szeretem Budapestet, és senki nem gondolja azt, még itt Debrecenben sem, hogy le kellene cserélni az ország fõvárosát, a kormány, a parlament és mindenki költözzön át Debrecenbe. Tarlós István kitûnõ fõpolgármester volt, irányításával Európa vezetõ fõvárosai közé fejlõdött Budapest. Amirõl mi beszélünk, az egy másik fõváros, abból a gondolatból táplálkozik, hogy az I. világháború után Magyarországon a fõvároshoz mérhetõ vidéki városok – Pozsony, Kassa, Kolozsvár, Brassó, Újvidék, Szabadka – az országhatárokon kívülre kerültek. Magyarország egyközpontú ország lett, miközben Szlovákia is rendelkezik két meghatározó várossal, Pozsonnyal és Kassával, Lengyelországról, Romániáról, Csehországról nem is beszélve. Debrecen úgy képzeli el a maga fõvárosi szerepkörét, hogy egyfajta integráló erõvel bír Kelet-Magyarország, a Partium, Kárpátalja, és akár még Kelet-Szlovákia vonatkozásában is. Ez tehát nem azt jelenti, hogy no Budapest és yes Debrecen. Egyébként maga a miniszterelnök fogalmazott úgy, amikor a magyar–ukrán miniszterelnöki találkozó volt itt Debrecenben, hogy szeretné megmutatni, van egy másik fõváros is, nem csak Budapestbõl áll az ország. Ez egy pozitív dolog, nem kell emiatt féltékenynek lenni Budapesten Debrecenre.
Milliárdosok borászatát is közpénz-milliókkal támogatja az Orbán-kormány
Magyarország egymilliárd dollárért vesz rakétarendszert az Egyesült Államoktól
Orbán döntött: egymilliárd dollárért vesz légvédelmi rakétarendszert az Egyesült Államoktól
525 millióért vettek Mészáros Lőrincék medencés nyaralónak látszó gyümölcsöst Tihanyban
Kezdeményezték a megvádolt Simonka György kizárását a pártból
Hatósági házi karanténba került az újfehértói polgármester
Csak negatív PCR-teszttel kezdhetik meg a tanévet a Semmelweis Egyetem elsőévesei
Breaking - Négy Fradi-pólós vírustesztje pozitív lett
Vonatgázolás! - Sürgősen vérre van szüksége a biciklis fiúnak
Megszólalt Ördög Nóra: mindenki támadja őket
Tragédia: 60 fokos autóban hagyták a 3 éves gyereküket
170 milliós beszerzés egy forintot sikerült az MNB-nek lealkudnia
Fejenként 150 ezer forintos gyorssegély - mutatjuk kik kaphatják meg
Vidnyánszky megszerezte az irányítást az SZFE fölött
Lezárták a szentendrei belváros egy részét - sehol a felújításra ígért állami forrás
Nem jönnek a kormány által megígért milliárdok
Talpra magyar, hí a haza! - Biztos megélhetés, kiszámítható életpálya
Bakondi aggódik: nőtt a migránstömeg miatti fertőzési veszély
Pétfürdő retteg: Ha az felrobbanna, nemcsak nekünk lenne annyi
Novák Katalin: Magyarországon érdemes tanulni, dolgozni és családot alapítani is
Mit dolgozik Orbán minisztere, hogy havi hatmilliót keres?
Egy fűnyíró férfit szúrtak hátba - magyar valóság
De miért aludt Hajdú Péter Demcsák Zsuzsával?
Óriási a tiltakozás Ördög Nóráék balatoni kisboltja ellen
Még az étterem vezetőjét is elvitték - áll a bál a megvert magyar focista ügyében
Egy orosz fővállalkozó akar ismét vásárolni Pakson
Nyugdíj botrány: 32 milliárd forinttal hitelezhették meg a magyar államot a nyugdíjasok
Bekövetkezett amitől féltek - Fehéroroszországban lekapcsolták az internetet
Gödi botrány: Újabb 30 napra felfüggesztették a polgármestert
Az USa bajban van: Egy nap alatt 52 ezer új fertőzött
Kutya meleg lesz, de ez még nem minden
Vészjósló a szállodaszövetség kijelentése a turizmusról
A tudósvilág fél az orosz vakcina miatt - Meggondolatlanság, ostobaság
A tudósvilág fél az orosz koronavírus-vakcina miatt - Meggondolatlanság, ostobaság
Újabb 11 honvédelmi sportközpont építésébe kezd bele Orbán
Fehéroroszország: már újságírókra és tüntetőkre is rátámadtak a rendőrök
Alig fél percet szánt az M1 Híradója a fehéroroszországi helyzetnek
Soros üzent: Magyarországot elfoglalta az Európai Unió egyik legnagyobb belső ellensége
Keményen bünteti az infláció a nyugdíjasokat
Sokba van Mészáros Lőrincnek a horvát luxusvilla
Segíts egy megosztással! - Utcára kerülhet a kislányával egy rákbeteg pécsi anya
125 ember lehet érintett - A háziorvos asszisztense fertőződött meg Pilisborosjenőn
THE POST
COPYRIGHT © 2020. minden jog fenntartva - Impresszum