Kezdőlap   Csatlakozz hozzánk facebookon
Legyen óvatos, legyen éber - veszélyesebb ma magyar kamionosnak lenni mint eddig bármikor

Ahogy közeledik a Brexit, ismét egyre több hírt hallani arról, hogy újra megnõtt a Nagy-Britanniába tartó illegális bevándorlók száma. Nemcsak a hatóságoknak, hanem a fuvarozó cégeknek is meggyûlik velük a bajuk, ha nem figyel a kamionsofõr, tiltott embercsempészetért akár börtönbe is kerülhet. Ez a veszély 2015 után megint egyre inkább fenyegeti a magyar kamionosokat is.

A hvg.hu is beszámolt róla, hogy nyolc embert vettek õrizetbe a hatóságok Vietnamban, miután harminckilenc menekültet halálra fagyva találtak egy bolgár rendszámú kamion mínusz 25 fokos hûtõkonténerében a délkelet-angliai Essexben. Azért indultak útnak a délkelet-ázsiai országból, hogy munkát találjanak az Egyesült Királyságban.

A fagyhalál csak egyike azoknak a kockázatoknak, amelyeket a menekültek azért vállalnak, hogy eljussanak egy olyan országba, ahol biztonságot és megélhetést remélnek

– olvasható az Egyesült Királyság bevándorlási és menekültügyi hivatalának nem sokkal a tragédia után kiadott jelentésében. A hivatal ebben arra hívja fel a figyelmet, hogy egyre veszélyesebb lett az út Európába. Ezt azok a szíriai és afgán menekültek is megerõsítették, akik a balkáni útvonalon, Törökországból jutottak el valamelyik uniós országba. Megszólalt például egy afgán férfi, aki elmesélte, hogy maga is kamionsofõr volt Afganisztánban, így tudta, hogyan lehet a legbiztonságosabban utazni egy teherautó alvázába kapaszkodva. Egy szíriai férfi pedig arról beszélt, hogy miközben Törökországból Görögországba utazott, rosszul lett, elvesztette az eszméletét az embercsempészek embertelensége miatt. „Húszan zsúfolódtunk össze egy olyan parányi helyen, hogy nem kaptam levegõt, kész szerencse, hogy a rendõrök elkaptak bennünket, különben még azelõtt meghaltunk volna, hogy Görögországba érünk” – ecsetelte.

A hivatal szerint a bevándorlók általában tudják, milyen veszély vár rájuk, ha útra kelnek. Egy szír férfi elárulta, a menekültek maguk között a halál utazásaként emlegetik a bujkálást, az embercsempészetet. „Amikor még Törökországban voltam, tudtam, hogy az út nehéz és veszélyes lesz, akár meg is halhatok, de nem volt más választásom, mennem kellett. Azt mondtam magamnak, én ezt meg fogom csinálni” – idézte a férfit a bevándorlási hivatal, figyelmeztetve arra, hogy a bevándorlók egyre nagyobb veszélynek és kockázatnak vannak kitéve.

Akár egy akciófilmben

Egy migráns például hetekkel ezelõtt menet közben próbált kijutni egy magyar kamionból az A2-es fõúton, Canterbury közelében. Errõl videofelvétel is készült, a Telegraph közölte, az látható rajta, ahogyan a férfi elõször még csak kikandikál a pótkocsi hátulján vágott lyukon, majd megpróbálja kívülrõl kinyitni a reteszt, mielõtt visszabújik a jármû belsejébe. A mögötte haladó autósok eközben dudaszóval próbálják felhívni a sofõr figyelmét arra, ami a kamionjában történik, de hiába.

Az eset után megszólalt a hvg.hu-nak a jármû tulajdonosa, a Catone Kft. magyarországi igazgatója, azt mondta, hogy az eset egyáltalán nem egyedi, azok – az átkelõ hatósági ellenõrzése és a jármûvek több ponton történõ biztonsági zárása ellenére – gyakran elõfordulnak a franciaországi Calais és az angliai Dover közötti kompátkelés során. Kuczera Lajos arról számolt be, hogy

az átkelés minden fuvarozó cég számára nagy kockázatot jelent, ennek jelen esetben nem elõször vagyunk elszenvedõi önhibánkon kívül.

Több magyar fuvarozó céget és kamionost is megkerestünk, arra voltunk kíváncsiak,

hogyan tudják autóikat és rakományaikat megvédeni az illegális bevándorlóktól,
milyen bevett módszereik vannak arra, hogy az áru, amit visznek, sérülés nélkül célba érjen, a kamionban ne essen kár, és õket se büntessék meg a hatóságok embercsempészet miatt.
Vezetni csak helyesen, ritmusosan

A Global Project Spednek Biatorbágyon van telephelye, a cég kamionjai kizárólag Anglia és Magyarország között közlekednek. A tulajdonos, Fehér Zoltán a hvg.hu-nak azt mondta, míg korábban átlagosan száz kamionjukat támadtak meg egy évben, mostanra ez a szám öt-tízre csökkent. Legutóbb egy éve próbáltak menekültek feljutni a kocsijukra. Szerinte a támadások azért ritkultak, mert a Nagy-Britanniát Franciaországgal összekötõ csatorna fogadópontja elõtt hosszú kilométereken a franciák védõfalat építettek, és a terminálon belül is több lett a parkolóhely. Ám a probléma ezzel sem oldódott meg teljesen. „Ha dugó van az autópályán, vagy megtelik a parkoló, ugyanott vagyunk, ahol korábban voltunk”. Ezért õ arra kéri a sofõröket, hogy tartsák be a „helyes” vezetési ritmust. Ez azt jelenti, hogy

Belgiumban ne álljanak meg, különben, mint a napra kitett nyers húsra, úgy támadnak a kocsikra a bevándorlók.

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének tájékoztatása szerint ahogyan közeledik a Brexit idõpontja, úgy próbálnak meg ismét egyre többen a szigetországba jutni. Az egyesület is úgy látja, hogy 2015-ben volt a csúcs, a fuvarozóknak akkor gyûlt meg a leginkább a bajuk az illegális bevándorlókkal, azóta kevesebb ilyen esetrõl tudni. Megkeresésünkre azt írták, 2015-ben, illetve az azt megelõzõ években napi problémát jelentett Calais környékén az ott tartózkodó bevándorlók – gyakran erõszakos – fellépése. Nem véletlenül döntött úgy a francia kormány, hogy felszámolja azokat a táborokat, amelyekben több ezerre volt tehetõ az ott várakozó, Nagy-Britanniába illegális bejutást tervezõ menekültek száma.

Hoszabb az út és drágább is

Azt, hogy 2015 óta mennyi kára keletkezett a magyar kamionosoknak, nem tudni. Annyi biztos, hogy Nemzetközi Közúti Árufuvarozói Felelõsségbiztosítást minden nemzetközi fuvarozó cégnek kötnie kell, ez lényegében fedezi az esetleges károkat. Költségnövekedést inkább az okoz, hogy a leggyorsabbnak és legolcsóbbnak számító calais-i átkelést egyre több vállalkozó váltotta fel más kikötõkbõl induló kompokra – ez nemcsak menetidõben hosszabb, drágább is. Ráadásul a sofõrök között is sokan voltak, akik a 2015-ös calais-i helyzet (errõl bõvebben ebben a cikkben írtunk) miatt nem vállaltak több brit fuvart, ha a csatornán kellett átkelniük, ezzel rákényszerítve a munkaadóikat, hogy alternatív, de drágább útvonalon teljesíthessék a megbízásaikat, noha a megrendelõk nem minden esetben hajlandók állni a többletköltségeket.

Egy magyar kamionos a hvg.hu-nak azt mondta, õ, ha teheti, sem Belgiumban, sem a francia kikötõk közelében nem vállal fuvart, rengeteg a rakománylopás, a rongálás.

Belgiumban a kikötõ felé vezetõ autópályákon tilos este 6-tól reggel 6-ig megállni kamionnal a pihenõhelyeken. Ezzel azt érték el, hogy már Németországban is másznak fel esetenként az autókra. A sofõrök tehetetlenek

– mesélte. Egy másik kamionos képeket küldött, ezeken az látszik, hogy szikével vágták fel az autója ponyváját, úgy másztak ki, még a személyes holmijukat is hátra hagyták.

Kótai Zoltán kamionos videósorozatot vezet a Youtube-on az utazásairól. Néhány hete azt közvetítette élõben, ahogyan a csatorna elõtti kikötõben, a hajóra várva egy nyitott platós jármû alvázára kapaszkodott férfit szagolt ki az ellenõrök kutyája.

A felvételeken látható, ahogyan a fiatal férfit a pótkocsi mellé állítják, lefényképezik, majd kisbuszba ültetik és elviszik. Kótai Zoltán a videóban úgy kommentált, hogy „itt bizony nem egyszerû átjutni”.

Én úgy vittem át tudtomon kívül egy embert, hogy le volt takarva a raktér egészen a hajóra állásig, ott még leellenõriztem a kikötõben, utána pedig nem tettem vissza, mondván, ott már úgysem megy fel senki. Hát felment

– írta egy magyar kamionos, azt kérve, nevét ne írjuk le, a hatóságok ugyanis, ha ez kiderül, embercsempészetért több százezer forintnak megfelelõ fontra büntethetik.

Egy magyar kamionos 2015-ben azzal került be a hírekbe, hogy videóra vette, ahogy direkt ráhúzza a kormányt az úton mászkáló, a kamionokra felmászni próbáló menekültekre. (Õt késõbb csempészésért ítélték el Nagy-Britanniában, igaz, nem embereket, hanem dohányt próbált átvinni a határon.)

Nagy-Britanniában törvény is rendelkezik arról, milyen intézkedéseket kell tenniük a kamionosoknak, hogy ne büntessék meg õket. A jogszabály szerint minden olyan személy, aki az Egyesült Királyságba szállított tiltott határátlépõt, büntethetõ, akár kétezer angol fontra. A sofõrök azzal védekezhetnek, hogy nem tudták, vagy nem volt okuk feltételezni, hogy tiltott határátlépõ rejtõzhetett el az autóban. Tudniuk kell bizonyítani azt is, hogy gondoskodtak a védelemrõl. A törvény úgy rendelkezik,

ha a berakodás befejezésekor jelen van a jármû tulajdonosa, bérlõje vagy vezetõje, ellenõriznie kell, hogy nem hatolt-e be, és nem rejtõzött-e el benne valaki. Aztán a jármûvet le kell lakatolnia és le kell plombálnia, vagy más módon biztosítania kell az illetéktelen behatolás megelõzését. A berakodás befejezésekor a rakteret haladéktalanul le kell zárni lakattal, ólomzárral vagy más biztonsági eszközzel, amely megakadályozza az illetéktelen behatolást.

Még azt is törvénybe foglalták, hogy a kocsiponyva zsinórjainak, szíjainak minden rögzítési ponton át kell haladniuk, és feszesnek kell lenniük.

A jármûveket rendszeresen ellenõrizni kell az Egyesült Királyságba menet, erre van egy biztonsági ellenõrzési lista. Eszerint ötször, felrakás után, elsõ megállásnál, második megállásnál, behajózás elõtt, és akkor kell résen lenni, ha a szén-dioxid ellenõrzés és a behajózás között 15 percnél több idõ telik el. Minden alkalommal meg kell nézni a jármû belsejét, a ponyvát, a tetõt, a külsõ rekeszeket, a jármû alvázát, a lakat elhelyezését és a fülkét, hogy megbizonyosodjanak róla, senki nem jutott be.

Ezen kívül az angol hatóság tíz lépésben foglalta össze, hogyan tudják a sofõrök a tiltott határátlépõk szállítását elkerülni. A listán a következõ tanácsok olvashatók:

figyelje az áru felrakását a jármûre,
ellenõrizze, hogy illetéktelen személyek ne jussanak fel a jármûre,
használjon jó minõségû ponyvazsinórt,
legyen óvatos,
legyen éber,
vigyen magával pót biztonsági eszközöket és ellenõrzõlistákat.
Az MKFE szerint, aki ezeket betartja, jó eséllyel nem kerül kellemetlen helyzetbe a hatóságok elõtt. Ellenkezõ esetben a brit hatóságok elõtt embercsempésznek minõsülhet, azt kockáztatva, hogy ha menekültet találnak a jármûvén, akár börtönbe is kerülhet. Az egyesületnek nincs tudomása olyan esetrõl, amikor magyar kamionsofõrt büntettek volna meg azért a brit hatóságok, mert tudtán kívül vitt menekülteket a rakodótérben. „Aki a fenti eljárásrendet követi, és tudtán kívül mégis menekültet találnak a jármûvén, az tudomásunk szerint néhány nap alatt felmentésre kerül, és tiszta lappal távozhat” – írták.

Az általunk megkérdezett kamionsofõrök szerint is jó, hogy létezik egy ilyen biztonsági ellenõrzõ lista, mert, "ha betartjuk, nem tekintenek automatikusan bûnözõnek, nem néznek úgy ránk, mint akik egy kis mellékest akarnak keresni” – tették hozzá.

Ez is érdekelhet:
                             
Ezek érdekelték olvasóinkat leginkább
Kitört a botrány egy magyar pedagógus képei miatt
Hivatalos: szigorításokat jelentett be Gulyás Gergely
Hivatalos: Elfogadták a javaslatot, amely megelőzné az uniós pénzek ellopását
Nyomasztóan üres a többszörös áron felhúzott felhúzott betonstadion
„Rekord számú nevezővel és nagyszámú nézőközönség előtt rendezhettük meg a fedeles fogathajtó bajnokság döntőjét a Lipicai Lovasközpont arénájában” - írta a Facebookon az Á...
  
Operatív törzs: új rendszert vezettek be, ez dönti el ki léphet be hazánkba és ki nem
Mint ahogyan arról a Blikk is beszámolt a mai napon öt fővel emelkedett a koronavírus-fertőzöttek száma Magyarországon, újabb halálos áldozatot pedig nem kövelet a vírus. Az elmúlt napo...
  
Hivatalos: szigorításokat jelentett be Gulyás Gergely
Mint ahogyan arról a Blikk is beszámolt a mai napon öt fővel emelkedett a koronavírus-fertőzöttek száma Magyarországon, újabb halálos áldozatot pedig nem kövelet a vírus. Az elmúlt napo...
  
Budapestre költözik egy család az USA-ból mert itt jobban kezelik a járványt
Szerintük az amerikai vezetés nem veszi komolyan a járványt. Bostonból Budapestre költözik egy kétgyerekes család, mert úgy érzik, az USA-ban nem kezelik jól a járvány helyzetet. A magy...
  
Kocsis Máté nyíltan beszélt arról mi a véleménye Kaleta ügyről
A pedofil bűncselekményeknél nincs bocsánat, nem lehet megértés - mondta Kocsis Máté. Kaleta Gábor ügye rávilágított arra, hogy a jelenlegi szabályozás nem mindig megfelelő, illetve ...
  
Az Emmi gyártat műsort Mészáros Beatrix tévéjére
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma 2020 májusában 9,6 millió forintért szerződött A mi kis családunk című dokureality filmsorozat elkészítésére – írja a hvg.hu a tárca által nyil...
  
A legmagasabb szintű kormánydelegáció ült a másodosztályú focimeccsen Orbán árnyékában
Ilyen elhívatott nézőkre van szüksége a magyar futballnak. Mert minden bizonnyal sokunknak eszébe jutott, hogy de jó lenne elmenni szombat délelőtt 11-kor a Vasas-Csákvár felkészülési me...
  
Közösen üzentek a gyerekvédő szervezetek a kormánynak
A Kaleta-ügy miatti felháborodás lépéskényszerbe hozta a kormányt, Orbán Viktor ígérete szerint „az őszi törvényalkotás egyik legfontosabb kérdése a gyermekvédelem lesz”, Gulyás ...
  
Mészáros: nincsenek anyagi gondjaim, dolgozunk, ahogy az erőnkből telik - interjú
Micsoda meglepetés érhette ma Orbán Viktort, amikor megpillantotta kedvenc lapját. A Nemzeti Sportnak ugyanis sikerült „exkluzív interjút” készítenie Mészáros Lőrinccel. A Nemzeti Spor...
  
Orbánék rendkívüli ülést hívtak össze mert az EU jogállamisághoz köthet 750 milliárd eurót
Az Országgyűlés kétnapos rendkívüli ülést tart a jövő héten, amelyen a képviselők feltételeket szabva járulhatnak hozzá ahhoz, hogy az Európai Unió hitelt vegyen fel a koronavírus-j...
  
Bakondi interjú: a migrációs útvonal komoly aktivitást mutat
A balkáni útvonalon fokozódik az illegális migránsok mozgása - hangsúlyozta a miniszterelnök belbiztonsági főtanácsadója az M1 aktuális csatorna szerda reggeli műsorában. Bakondi Györ...
  
Megszólalt az operatív törzs: ezek várhatóak a jövő héten
Lakatos Tibor közölte, hogy Orbán Viktor miniszterelnök a hétvégén tanulmányozza az erről szóló javaslatcsomagot. Az operatív törzs ügyeleti központjának vezetője hozzátette: a magya...
  
Lehet hogy jövőre már Mészárosnak fizeted a biztosításodat
A CIG Pannónia Nyrt. irányításának megszerzése lehet az eszköz a hazai biztosítói piacon való nyomuláshoz, ha ez megvan, akkor elindulhat a Takarékbank, az MKB és a Budapest Bank ügyfele...
  
Orbán harcias üzenetet tett közzé: Ne mondja meg a nyugat a keletnek, hogyan éljünk
A használhatatlan politikai korrektség és tabuk nélkül, teljességgel cenzúrázatlanul. Ezzel harangozta be Balog Zoltán azt a webkonferenciát, amelyen Orbán Viktor miniszterelnök, Janez Jan...
  
Itt tartunk: Varga Mihálynak kell könyörögni, hogy ne legyen a Balaton-part végig fizetős
Több ezren csatlakoztak a korábbi petíciójukhoz, most Varga Mihálytól és a Magyar Turisztikai Ügynökségtől (MTÜ) kéri az Összefogás a Balatonért Egyesület, hogy ne szorítsák ki a Ba...
  
Meghalt a férfi, akit megvertek egy maszkviselési vita miatt
Halottnak nyilvánították a francia buszsofőrt, akit július 5-én annyira megvert egy fiatalokból álló társaság, hogy a kórházban agyhalottnak nyilvánították. Az 58 éves Philippe Mongu...
  
A kormány még mindig pénzzel tömi a német autóipari cégeket
Bár 2003 óta létezik az egyedi kormánydöntéssel megítélt támogatások (EKD) rendszere, igazán a 2010-es évek közepén pörgött fel a cégeknek munkahelyekért cserébe juttatott ingyen p...
  
Szijjártó és a 225 millióból felújított apátsági múzeum esete
A miniszter 225 millió forintból, pályázati támogatásból megújított apátsági múzeum átadóünnepségén beszélt erről. Csak azok a nemzetek lehetnek sikeresek, amelyeknek erős nemzet...
  
Megmutatjuk ki áll a fideszes csodajachtokat birtokló máltai cég mögött
Az új uniós szabályoknak köszönhetően nyilvánosságra kellett hozni a máltai offshore cégek valódi tulajdonosait, így derült ki, hogy a kormányközeli üzletemberek és fideszes politikus...
  
Orbán Viktor jövő heti bejelentéseit találgatja mindenki
Orbán Viktor a hétvégén áttanulmányozza a szakértők által készített javaslatcsomagot és a jövő héten jelenthet be újabb intézkedéseket a koronavírus-járvány elleni védekezéshez....
  
Kiderült ki a tulajdonosa a Mészárost is furikázó hírhedt adriai jachtoknak
Magyarország negyedik leggazdagabb embere az L&L Charter Ltd. valódi tulaja. 2018 nyarán egy magánrepülőgép és egy luxusjacht híre járta be a magyar sajtót, a két exkluzív járművel a ...
  
Gyöngyös: 89 ukrán vendégmunkás van járványügyi megfigyelés alatt
A két hétig tartó kötelező házi karantén idején folyamatosan ellenőrzik a vendégmunkások egészségügyi állapotát, a rendőrség pedig kontrollálja, hogy betartják-e a járványügyi s...
  
Angola köszönetett mondott Szijjártónak: angolai diákok számára biztosít ösztöndíjat a magyar kormány
Magyarország és Angola között hosszú múltra visszatekintő együttműködés van, amelynek további fejlesztése mindkét ország érdeke - közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külü...
  
Na végre: Csepel díszpolgára lett Tarlós István
A Csepeli Lelkészi Kört megalapító Hantos Jenő munkáját is így ismerték el. Díszpolgárrá választották Tarlós Istvánt, Budapest korábbi főpolgármesterét, valamint Hantos Jenő nyu...
  
Már a polgármester is tüntetett Siófokon - óriási a botrány
A siófoki meteorológiai állomást féltve tartottak közös sajtótájékoztatót politikusok és civilek pénteken a Balaton-parti városban, írja az MTI. A közös fellépés oka, hogy épít...
  
Újból előszedték Borkait - de hol tart a nyomozás?
A Borkai-féle szexvideók ügyében indult nyomozások továbbra is a nyomozati szakaszban vannak. Az Audi-féle földügyben még gyanúsítotti kihallgatás sem volt. A Pesti Hírlap most azt is me...
  
Vadiúj magyar bicikliutat fotóztak le, vagy csak a festék új?
Ja, nem új. Csak a festék. Örvendetesen szaporodik a bicikliutak száma és hossza Nyíregyházán. Boldogság ez, hiszen a kerékpározás nemcsak egészséges, hanem környezetbarát is. A ...
  
Gulyás: Ahol Magyarországon fertőzési góc alakult ki, oda külföldi hozta be a vírust
Járványügyi készültség van Magyarországon. Az első csatát megnyertük, de amíg nincs vakcina, a fertőzés velünk marad, fenn kell tartani a készültséget. Ahol Magyarországon fertőzés...
  
Óriási fogás: Huszonhárom migránst tartóztattak fel a rendőrök
Jogellenesen próbált meg bejutni az országba huszonhárom migráns Csongrád-Csanád megyében. Az egyenruhások feltartóztatták, majd az ideiglenes biztonsági határzárhoz kísérik őket. A ...
  
Botrány: nem elérhetők a nyugdíjak az egyik banknál (frissített: elhárították a hibát)
Technikai problémák miatt gond volt a 2020. július 10-én esedékes nyugdíjak jóváírásával a Takarékbankban - írta a 24.hu. A pénzintézet azt közölte, hogy a technikai problémát rövi...
  
THE POST
COPYRIGHT © 2020. minden jog fenntartva - Impresszum
Legyen óvatos, legyen éber - veszélyesebb ma magyar kamionosnak lenni mint eddig bármikor
Ahogy közeledik a Brexit, ismét egyre több hírt hallani arról, hogy újra megnõtt a Nagy-Britanniába tartó illegális bevándorlók száma. Nemcsak a hatóságoknak, hanem a fuvarozó cégeknek is meggyûlik velük a bajuk, ha nem figyel a kamionsofõr, tiltott embercsempészetért akár börtönbe is kerülhet. Ez a veszély 2015 után megint egyre inkább fenyegeti a magyar kamionosokat is.

A hvg.hu is beszámolt róla, hogy nyolc embert vettek õrizetbe a hatóságok Vietnamban, miután harminckilenc menekültet halálra fagyva találtak egy bolgár rendszámú kamion mínusz 25 fokos hûtõkonténerében a délkelet-angliai Essexben. Azért indultak útnak a délkelet-ázsiai országból, hogy munkát találjanak az Egyesült Királyságban.

A fagyhalál csak egyike azoknak a kockázatoknak, amelyeket a menekültek azért vállalnak, hogy eljussanak egy olyan országba, ahol biztonságot és megélhetést remélnek

– olvasható az Egyesült Királyság bevándorlási és menekültügyi hivatalának nem sokkal a tragédia után kiadott jelentésében. A hivatal ebben arra hívja fel a figyelmet, hogy egyre veszélyesebb lett az út Európába. Ezt azok a szíriai és afgán menekültek is megerõsítették, akik a balkáni útvonalon, Törökországból jutottak el valamelyik uniós országba. Megszólalt például egy afgán férfi, aki elmesélte, hogy maga is kamionsofõr volt Afganisztánban, így tudta, hogyan lehet a legbiztonságosabban utazni egy teherautó alvázába kapaszkodva. Egy szíriai férfi pedig arról beszélt, hogy miközben Törökországból Görögországba utazott, rosszul lett, elvesztette az eszméletét az embercsempészek embertelensége miatt. „Húszan zsúfolódtunk össze egy olyan parányi helyen, hogy nem kaptam levegõt, kész szerencse, hogy a rendõrök elkaptak bennünket, különben még azelõtt meghaltunk volna, hogy Görögországba érünk” – ecsetelte.

A hivatal szerint a bevándorlók általában tudják, milyen veszély vár rájuk, ha útra kelnek. Egy szír férfi elárulta, a menekültek maguk között a halál utazásaként emlegetik a bujkálást, az embercsempészetet. „Amikor még Törökországban voltam, tudtam, hogy az út nehéz és veszélyes lesz, akár meg is halhatok, de nem volt más választásom, mennem kellett. Azt mondtam magamnak, én ezt meg fogom csinálni” – idézte a férfit a bevándorlási hivatal, figyelmeztetve arra, hogy a bevándorlók egyre nagyobb veszélynek és kockázatnak vannak kitéve.

Akár egy akciófilmben

Egy migráns például hetekkel ezelõtt menet közben próbált kijutni egy magyar kamionból az A2-es fõúton, Canterbury közelében. Errõl videofelvétel is készült, a Telegraph közölte, az látható rajta, ahogyan a férfi elõször még csak kikandikál a pótkocsi hátulján vágott lyukon, majd megpróbálja kívülrõl kinyitni a reteszt, mielõtt visszabújik a jármû belsejébe. A mögötte haladó autósok eközben dudaszóval próbálják felhívni a sofõr figyelmét arra, ami a kamionjában történik, de hiába.

Az eset után megszólalt a hvg.hu-nak a jármû tulajdonosa, a Catone Kft. magyarországi igazgatója, azt mondta, hogy az eset egyáltalán nem egyedi, azok – az átkelõ hatósági ellenõrzése és a jármûvek több ponton történõ biztonsági zárása ellenére – gyakran elõfordulnak a franciaországi Calais és az angliai Dover közötti kompátkelés során. Kuczera Lajos arról számolt be, hogy

az átkelés minden fuvarozó cég számára nagy kockázatot jelent, ennek jelen esetben nem elõször vagyunk elszenvedõi önhibánkon kívül.

Több magyar fuvarozó céget és kamionost is megkerestünk, arra voltunk kíváncsiak,

hogyan tudják autóikat és rakományaikat megvédeni az illegális bevándorlóktól,
milyen bevett módszereik vannak arra, hogy az áru, amit visznek, sérülés nélkül célba érjen, a kamionban ne essen kár, és õket se büntessék meg a hatóságok embercsempészet miatt.
Vezetni csak helyesen, ritmusosan

A Global Project Spednek Biatorbágyon van telephelye, a cég kamionjai kizárólag Anglia és Magyarország között közlekednek. A tulajdonos, Fehér Zoltán a hvg.hu-nak azt mondta, míg korábban átlagosan száz kamionjukat támadtak meg egy évben, mostanra ez a szám öt-tízre csökkent. Legutóbb egy éve próbáltak menekültek feljutni a kocsijukra. Szerinte a támadások azért ritkultak, mert a Nagy-Britanniát Franciaországgal összekötõ csatorna fogadópontja elõtt hosszú kilométereken a franciák védõfalat építettek, és a terminálon belül is több lett a parkolóhely. Ám a probléma ezzel sem oldódott meg teljesen. „Ha dugó van az autópályán, vagy megtelik a parkoló, ugyanott vagyunk, ahol korábban voltunk”. Ezért õ arra kéri a sofõröket, hogy tartsák be a „helyes” vezetési ritmust. Ez azt jelenti, hogy

Belgiumban ne álljanak meg, különben, mint a napra kitett nyers húsra, úgy támadnak a kocsikra a bevándorlók.

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének tájékoztatása szerint ahogyan közeledik a Brexit idõpontja, úgy próbálnak meg ismét egyre többen a szigetországba jutni. Az egyesület is úgy látja, hogy 2015-ben volt a csúcs, a fuvarozóknak akkor gyûlt meg a leginkább a bajuk az illegális bevándorlókkal, azóta kevesebb ilyen esetrõl tudni. Megkeresésünkre azt írták, 2015-ben, illetve az azt megelõzõ években napi problémát jelentett Calais környékén az ott tartózkodó bevándorlók – gyakran erõszakos – fellépése. Nem véletlenül döntött úgy a francia kormány, hogy felszámolja azokat a táborokat, amelyekben több ezerre volt tehetõ az ott várakozó, Nagy-Britanniába illegális bejutást tervezõ menekültek száma.

Hoszabb az út és drágább is

Azt, hogy 2015 óta mennyi kára keletkezett a magyar kamionosoknak, nem tudni. Annyi biztos, hogy Nemzetközi Közúti Árufuvarozói Felelõsségbiztosítást minden nemzetközi fuvarozó cégnek kötnie kell, ez lényegében fedezi az esetleges károkat. Költségnövekedést inkább az okoz, hogy a leggyorsabbnak és legolcsóbbnak számító calais-i átkelést egyre több vállalkozó váltotta fel más kikötõkbõl induló kompokra – ez nemcsak menetidõben hosszabb, drágább is. Ráadásul a sofõrök között is sokan voltak, akik a 2015-ös calais-i helyzet (errõl bõvebben ebben a cikkben írtunk) miatt nem vállaltak több brit fuvart, ha a csatornán kellett átkelniük, ezzel rákényszerítve a munkaadóikat, hogy alternatív, de drágább útvonalon teljesíthessék a megbízásaikat, noha a megrendelõk nem minden esetben hajlandók állni a többletköltségeket.

Egy magyar kamionos a hvg.hu-nak azt mondta, õ, ha teheti, sem Belgiumban, sem a francia kikötõk közelében nem vállal fuvart, rengeteg a rakománylopás, a rongálás.

Belgiumban a kikötõ felé vezetõ autópályákon tilos este 6-tól reggel 6-ig megállni kamionnal a pihenõhelyeken. Ezzel azt érték el, hogy már Németországban is másznak fel esetenként az autókra. A sofõrök tehetetlenek

– mesélte. Egy másik kamionos képeket küldött, ezeken az látszik, hogy szikével vágták fel az autója ponyváját, úgy másztak ki, még a személyes holmijukat is hátra hagyták.

Kótai Zoltán kamionos videósorozatot vezet a Youtube-on az utazásairól. Néhány hete azt közvetítette élõben, ahogyan a csatorna elõtti kikötõben, a hajóra várva egy nyitott platós jármû alvázára kapaszkodott férfit szagolt ki az ellenõrök kutyája.

A felvételeken látható, ahogyan a fiatal férfit a pótkocsi mellé állítják, lefényképezik, majd kisbuszba ültetik és elviszik. Kótai Zoltán a videóban úgy kommentált, hogy „itt bizony nem egyszerû átjutni”.

Én úgy vittem át tudtomon kívül egy embert, hogy le volt takarva a raktér egészen a hajóra állásig, ott még leellenõriztem a kikötõben, utána pedig nem tettem vissza, mondván, ott már úgysem megy fel senki. Hát felment

– írta egy magyar kamionos, azt kérve, nevét ne írjuk le, a hatóságok ugyanis, ha ez kiderül, embercsempészetért több százezer forintnak megfelelõ fontra büntethetik.

Egy magyar kamionos 2015-ben azzal került be a hírekbe, hogy videóra vette, ahogy direkt ráhúzza a kormányt az úton mászkáló, a kamionokra felmászni próbáló menekültekre. (Õt késõbb csempészésért ítélték el Nagy-Britanniában, igaz, nem embereket, hanem dohányt próbált átvinni a határon.)

Nagy-Britanniában törvény is rendelkezik arról, milyen intézkedéseket kell tenniük a kamionosoknak, hogy ne büntessék meg õket. A jogszabály szerint minden olyan személy, aki az Egyesült Királyságba szállított tiltott határátlépõt, büntethetõ, akár kétezer angol fontra. A sofõrök azzal védekezhetnek, hogy nem tudták, vagy nem volt okuk feltételezni, hogy tiltott határátlépõ rejtõzhetett el az autóban. Tudniuk kell bizonyítani azt is, hogy gondoskodtak a védelemrõl. A törvény úgy rendelkezik,

ha a berakodás befejezésekor jelen van a jármû tulajdonosa, bérlõje vagy vezetõje, ellenõriznie kell, hogy nem hatolt-e be, és nem rejtõzött-e el benne valaki. Aztán a jármûvet le kell lakatolnia és le kell plombálnia, vagy más módon biztosítania kell az illetéktelen behatolás megelõzését. A berakodás befejezésekor a rakteret haladéktalanul le kell zárni lakattal, ólomzárral vagy más biztonsági eszközzel, amely megakadályozza az illetéktelen behatolást.

Még azt is törvénybe foglalták, hogy a kocsiponyva zsinórjainak, szíjainak minden rögzítési ponton át kell haladniuk, és feszesnek kell lenniük.

A jármûveket rendszeresen ellenõrizni kell az Egyesült Királyságba menet, erre van egy biztonsági ellenõrzési lista. Eszerint ötször, felrakás után, elsõ megállásnál, második megállásnál, behajózás elõtt, és akkor kell résen lenni, ha a szén-dioxid ellenõrzés és a behajózás között 15 percnél több idõ telik el. Minden alkalommal meg kell nézni a jármû belsejét, a ponyvát, a tetõt, a külsõ rekeszeket, a jármû alvázát, a lakat elhelyezését és a fülkét, hogy megbizonyosodjanak róla, senki nem jutott be.

Ezen kívül az angol hatóság tíz lépésben foglalta össze, hogyan tudják a sofõrök a tiltott határátlépõk szállítását elkerülni. A listán a következõ tanácsok olvashatók:

figyelje az áru felrakását a jármûre,
ellenõrizze, hogy illetéktelen személyek ne jussanak fel a jármûre,
használjon jó minõségû ponyvazsinórt,
legyen óvatos,
legyen éber,
vigyen magával pót biztonsági eszközöket és ellenõrzõlistákat.
Az MKFE szerint, aki ezeket betartja, jó eséllyel nem kerül kellemetlen helyzetbe a hatóságok elõtt. Ellenkezõ esetben a brit hatóságok elõtt embercsempésznek minõsülhet, azt kockáztatva, hogy ha menekültet találnak a jármûvén, akár börtönbe is kerülhet. Az egyesületnek nincs tudomása olyan esetrõl, amikor magyar kamionsofõrt büntettek volna meg azért a brit hatóságok, mert tudtán kívül vitt menekülteket a rakodótérben. „Aki a fenti eljárásrendet követi, és tudtán kívül mégis menekültet találnak a jármûvén, az tudomásunk szerint néhány nap alatt felmentésre kerül, és tiszta lappal távozhat” – írták.

Az általunk megkérdezett kamionsofõrök szerint is jó, hogy létezik egy ilyen biztonsági ellenõrzõ lista, mert, "ha betartjuk, nem tekintenek automatikusan bûnözõnek, nem néznek úgy ránk, mint akik egy kis mellékest akarnak keresni” – tették hozzá.
Nyomasztóan üres a többszörös áron felhúzott felhúzott betonstadion
Operatív törzs: új rendszert vezettek be, ez dönti el ki léphet be hazánkba és ki nem
Hivatalos: szigorításokat jelentett be Gulyás Gergely
Budapestre költözik egy család az USA-ból mert itt jobban kezelik a járványt
Kocsis Máté nyíltan beszélt arról mi a véleménye Kaleta ügyről
Az Emmi gyártat műsort Mészáros Beatrix tévéjére
A legmagasabb szintű kormánydelegáció ült a másodosztályú focimeccsen Orbán árnyékában
Közösen üzentek a gyerekvédő szervezetek a kormánynak
Mészáros: nincsenek anyagi gondjaim, dolgozunk, ahogy az erőnkből telik - interjú
Orbánék rendkívüli ülést hívtak össze mert az EU jogállamisághoz köthet 750 milliárd eurót
Bakondi interjú: a migrációs útvonal komoly aktivitást mutat
Megszólalt az operatív törzs: ezek várhatóak a jövő héten
Lehet hogy jövőre már Mészárosnak fizeted a biztosításodat
Orbán harcias üzenetet tett közzé: Ne mondja meg a nyugat a keletnek, hogyan éljünk
Itt tartunk: Varga Mihálynak kell könyörögni, hogy ne legyen a Balaton-part végig fizetős
Meghalt a férfi, akit megvertek egy maszkviselési vita miatt
A kormány még mindig pénzzel tömi a német autóipari cégeket
Szijjártó és a 225 millióból felújított apátsági múzeum esete
Megmutatjuk ki áll a fideszes csodajachtokat birtokló máltai cég mögött
Orbán Viktor jövő heti bejelentéseit találgatja mindenki
Kiderült ki a tulajdonosa a Mészárost is furikázó hírhedt adriai jachtoknak
Gyöngyös: 89 ukrán vendégmunkás van járványügyi megfigyelés alatt
Angola köszönetett mondott Szijjártónak: angolai diákok számára biztosít ösztöndíjat a magyar kormány
Na végre: Csepel díszpolgára lett Tarlós István
Már a polgármester is tüntetett Siófokon - óriási a botrány
Újból előszedték Borkait - de hol tart a nyomozás?
Vadiúj magyar bicikliutat fotóztak le, vagy csak a festék új?
Gulyás: Ahol Magyarországon fertőzési góc alakult ki, oda külföldi hozta be a vírust
Óriási fogás: Huszonhárom migránst tartóztattak fel a rendőrök
Botrány: nem elérhetők a nyugdíjak az egyik banknál (frissített: elhárították a hibát)
Orbán is elbúcsúzott a hirtelen meghalt országgyűlési képviselőtől
Botrány a Kaleta-ügy titkosítása körül
Négy év körüli kislány zuhant ki egy második emeleti ablakból Kőszegen
Budakeszi: Egy édesanyát és 2 éves kislányát gázolták el
Hivatalos: Elfogadták a javaslatot, amely megelőzné az uniós pénzek ellopását
A rendőrök állítják, 703 km/h-s gyorshajtáson kaptak egy Ford Focust
Ha meglátod mi Mészáros Lőrinc következő nagy dobása...
Orbán aggódik a magyarokért: Több Balaton, kevesebb Adria
Hivatalos: A rendőrség előtt az önkormányzati lakást bérbeadók ügye
Szerbia népe bizonyította 1 nap alatt - azért a víz az úr
Szolgálatba álltak az új terepjárók a magyar határon
Olyan horrorkaravánt fogtak a magyar rendőrök amire nincsenek szavak
THE POST
COPYRIGHT © 2020. minden jog fenntartva - Impresszum